М инимум 700 км кормуване да включва шофьорският курс, а километрите да се следят от джипиес приложение в учебните автомобили. Това изискване е на път да бъде заложено в борбата с фиктивните автокурсове, при които срещу по-ниска такса и обещание за „съдействие на изпита“ кандидат-водачите почти не шофират и излизат на пътя без качествена подготовка.
На 10 февруари у нас влиза в сила революционна промяна в обучението по кормуване – хартиените картони, по които сега се води то, отиват в историята, а часовете вече ще се регистрират в мобилно приложение. Целта е да се прекрати установилото се от години сговаряне между автошколи и курсисти, при което на вторите се преподават по-малко от задължителния брой часове и не се покриват ключови шофьорски упражнения. В резултат автошколите пестят пари за гориво и труд, а курсистите получават по-ниска цена на курса, като крайният резултат е лошо подготвени млади водачи на пътя.
До момента държавата няма контрол върху качеството на обучение, а инструкторите могат да запишат в хартиения картон, че са били с кандидат-водач на час по кормуване на магистрала, докато учебният автомобил не е излизал от гаража. Сега това ще се случва в мобилно приложение, администрирано от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ) и инсталирано на таблет или телефон на автошколата.
Приложението ще регистрира началото на учебния час, както и края му. В него ще се записва и съдържанието на отработения час – например шофиране на магистрала или извънградски път, или градско кормуване. Приложението ще засича и местоположението и средната скорост на автомобила по време на учебния час, както и максимално развитата скорост. „Всичко това ще даде възможност за контрол. Вече не би било възможно два часа извънградско шофиране с изискване за обучение по изпреварване да бъде „преподадено“, докато учебният автомобил седи паркиран или пък се движи в няколко квартални улички“, обясни за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Приложението ще засича дали скоростта и местоположението на посоченото съдържание на часа отговарят на изискванията на съдържанието на учебния час. Ако той е шофиране на магистрала, но средната скорост е 35 км/ч, часът няма да се признава и ще остава висящ, докато изискванията не бъдат изпълнени.
До 10 февруари тече период на разработване, тестване и подобряване на приложението. От фирмата изпълнител на ДАИ вече са предали първи вариант, който в следващите дни ще бъде даден на автошколите за тест и коментари. По първоначални данни в приложението обаче има ключови липсващи функционалности, които биха дали на школите от сивия сектор възможности да продължат да заобикалят правилата. Основният пропуск е липсата на верификация на курсиста, за каквато настоява легалният бранш от години. „Задължително е при започване на часа приложението да верифицира, че седналият зад волана водач наистина е курсистът. Иначе цялото приложение се обезсмисля“, обяснява Георгиев. Според него без верификация би било възможно инструкторът да започне час по кормуване в града, а да обикаля един час по лични задачи из града, като през това време курсистът въобще отсъства. Възможно е и курсистът да бъде заместен от опитен водач, например роднина, който да кормува вместо него. От АКАБ предлагат приложението да прави лицево разпознаване на курсиста с проверка в реално време на снимката от личната карта в сървъра на „Български документи за самоличност“. „Способът се използва от години на теоретичния изпит (електронните листовки) срещу шашмата с явяване на подготвен заместник с личната карта на курсиста, така че няма никаква пречка да се въведе и на практическия изпит“, категоричен е Георгиев.
Друга ключова корекция е въвеждането на минимално разстояние, покрито за 31-те учебни часа кормуване. В момента такова изискване по закон няма, но според експертите няма пречка да се въведе. Прагът на километрите може да се изчисли и заложи, като се вземат реалистични критерии на база заложените елементи на обучение. Според АКАБ сега заложените в закона упражнения по кормуване в рамките на 31 часа не могат да се покрият с по-малко от 700 км пробег. „В много европейски държави, сред които например Австрия, няма минимално изискване за брой часове. Там има праг за покритите километри. И в Австрия този праг е 3000 км. Разбира се, това идва на цена на курса 3000 евро. За българските условия 700 км би било реалистично за начало, имайки предвид, че в момента има кандидат-водачи, които вземат книжка, след като са кормували не повече от 50-100 км“, обясни Красимир Георгиев.
Джипиес приложението ще може да се прилага от фирми по желание след 10 февруари 2025 г. 10 юли догодина е крайният срок, в който автошколите ще могат да водят часовете по кормуване на хартия.
Даиджии се мръщят на супер заплащане, но на граждански договор
Служители на ДАИ са отхвърлили иновативна идея на ръководството на службата, която би елиминирала корупцията и увеличила драстично възнагражденията им. Служителите в агенцията от години настояват за увеличение на заплатите, които са едни от най-ниските в държавния сектор, което според експерти е основен стимул за корупция при проверките на камиони на пътя и изпитването за шофьорска книжка. В началото на месеца на изпитващите е било предложено да напуснат службата и да бъдат пренаети на граждански договори с възнаграждения до 5000 лв. на месец. Идеята е била финансирането да се осигури чрез увеличаването на изпитната такса от 20 лв. на 100 лв. По информация на „Телеграф“ обаче даиджиите масово са отказали и са предпочели да останат на настоящите брутни заплати от 1500 лв., но да са държавни служители.