0

А мериканска авиокомпания подаде днес молба за защита от фалит след дълга серия от тримесечни загуби, неуспешни опити за сливане и задаващи се падежи на дългове, предаде Ройтерс, позовавайки се на съобщение на компанията.

"Спирит еърлайнс" (Spirit airlines) заяви, че е уредила предварително сделка с притежателите на облигации за преструктуриране на дълговете ѝ и набиране на средства, за да ѝ помогне да оперира по време на процеса на фалит, който очаква да приключи през първото тримесечие на 2025 г.

IStock

Превозвачът заяви, че очаква да продължи да работи нормално по време на процедурата по член 11 (механизъм, позволяващ на компания, която вече не може да плаща дълговете си, да се преструктурира, защитена от кредитори, продължавайки текущите операции), като клиентите ще могат да резервират и летят без прекъсване и ситуацията няма да повлияе на заплатите или обезщетенията на служителите.

Доставчиците и лизингодатели на самолети също ще продължат да получават плащания и няма да бъдат обезценени, допълни базираната в щата Флорида авиокомпания, пише БТА.

"Спирит еърлайнс" заяви, че очаква да бъде делистната от Нюйоркската фондова борса в близко бъдеще, а акциите ѝ да бъдат анулирани и да нямат стойност като част от преструктурирането.

IStock

Това е първата голяма американска авиокомпания, която подаде документи за защита от фалит по член 11 през последното десетилетие. Тя е изправена пред несигурно бъдеще след провала през януари на планираното й сливане с "Джетблу еърлайнс" (JetBlue Airways) на стойност 3,8 милиарда долара.

Междувременно силната конкуренция между американските превозвачи за търсещите по-изгодни цени туристи, пътуващи за свободното време, както и свръхпредлагането на места в авиокомпаниите на вътрешния пазар удариха цените на авиокомпанията. Средната цена на пътник на авиопревозвача е намаляла с 19 на сто на годишна база през първата половина на тази година спрямо година по-рано.

Освен това "Спирит еърлайнс" е сред авиокомпаниите, които са най-силно засегнати от проблеми с двигателите на компанията "Прат енд Уитни" (Pratt & Whitney), дъщерна на Ар Ти Екс (RTX), които я принудиха да спре множество самолети и повиши разходите.

Авиопревозвачът не е регистрирал цяла година печалба от 2019 г. насам, като загуби около 360 милиона долара през първата половина на тази година въпреки силното търсене на пътувания.

Сливането с "Джетблу еърлайнс" би хвърлило спасителен пояс за компанията, според анализатори, но съдия от Бостън блокира сделката с мотива, че сливането би намалило конкуренцията, което поражда съмнения относно способността на компанията да управлява задаващите се падежи на дълга.

"Спирит еърлайнс" свива също и операциите си като част от усилията си да намали разходите и да укрепи финансовото си състояние, като пусна в отпуск стотици пилоти и забави доставките на самолети. Авиокомпанията също така предприе продажба на своите самолети, за да увеличи ликвидността си.

Превозвачът подаде молба за защита по член 11 в Ню Йорк. Авиокомпанията заяви, че се очаква "всеобхватното преструктуриране на баланса" да намали общия дълг и да осигури повишена финансова гъвкавост.

Като част от защитата от несъстоятелност компанията е получила ангажименти за капиталова инвестиция в размер на 350 милиона долара от съществуващи притежатели на облигации.

Съществуващите притежатели на облигации също ще осигурят 300 милиона долара под формата на длъжник във владение (DIP – debtor in possession позволява на компаниите да получат ликвидни средства, за да продължат дейността си, оставайки под защитата на закона за фалитите), което заедно с наличните парични средства се очаква да подпомогне авиокомпанията в процеса по член 11.

Акциите на "Спирит еърлайнс", спрени за търговия днес, се сринаха с повече от 90 на сто от началото на година.