0

П роект за модернизиране на 15 стари вагона за „БДЖ-Пътнически превози“ изостава драстично, а две години след започването му готов е само един.

Проектът е замислен от държавната железница с цел да вдигне нивото на подвижния състав чрез рециклиране на стари български вагони от 70-те години на миналия век, които са в състояние единствено за нарязване на скрап.

Сага

Договор за рециклирането им е сключен през април 2021 г. с дряновското „Вагонен завод - Интерком“ АД, наследник на един от най-старите жп заводи у нас.

Дружеството е избрано, тъй като наследник на производителя е собственик на интелектуалните права над проекта на оригиналните вагони.

Сделката е за над 26 млн. лв. без ДДС, като включва и гаранционна поддръжка на вагоните и обучение на персонала, който ще ги обслужва. Идеята е старите вагони да бъдат модернизирани към настоящите изисквания за движение.

В тях трябва да се изградят автоматични електронни системи за пътническа информация.

Вагоните са с неотваряеми прозорци с оглед на наличната климатична инсталация. Предвидена е и възможност за улеснен достъп на пътници с намалена подвижност, както и отделение за превоз на велосипеди.

Работа

Въпреки преведени аванси по договора, той тръгва изключително бавно, а заради пандемията и войната в Украйна срокът е удължен. В момента, месец преди изтичането на първоначалния срок - 22 април, готов е само един вагон.

Той е в режим на тестове по жп мрежата с цел да бъде сертифициран от държавния жп регулатор и да може законно да се ползва за превозване на пътници. 

Срок

Поради представени от завода документи за форсмажорни обстоятелства срокът на договора е удължен до 31.12.2023 г., заявиха за „Телеграф“ от БДЖ. „Изпълнителите на договора полагат усилия да осъществят пълното задание в рамките на одобрения нов краен срок“, заявиха още от БДЖ.

Пред „Телеграф“ обаче редица жп специалисти изявиха съмнения, че заводът може да довърши останалите вагони до края на годината с оглед на капацитета си и демонстрираното досега темпо. Според поне трима експерти заводът може да довърши най-много още два вагона в срока.

Пред изданието ни икономическият директор и член на съвета на директорите на „Вагонен завод - Интерком“ АД Мирослав Борисов отрече основателността на тези съмнения и заяви, че договорът ще бъде изпълнен.

Оказа се обаче, че БДЖ и заводът имат разминаване за новия краен срок, като Борисов научи от „Телеграф“, че всъщност той е само след девет месеца.