0

Д ържавен търг за доставка на маневрени локомотиви се нагласява в полза на определен чужд победител, алармираха от единствения у нас завод за производството им.

Сигналът на русенския завод „Експрес Сервиз“ е за обявената от транспортното министерство обществена поръчка за доставка на локомотиви с батерия, финансирана по Плана за възстановяване и устойчивост.

Изменение

На пазарна консултация преди година фабриката посочва 21 млн. лв. като цена, на която може да достави 18-те локомотива на батерия, които министерството търси, както и да осигури гаранционно обслужване. Сега обаче поръчката е изменена и в нея вече локомотивите са хибридни – т.е. могат да черпят ток от контактна мрежа (пантограф), но имат и батерия. Приложението им също е изменено – докато през миналата година те са били за депата на жп превозвача, то сега трябва да се ползват и за големите гари. Така прогнозните пари за поръчката нарастват до 92 млн. лв., а към тях отделно има и разходи за строителство на депо за гаранционна поддръжка, пари за резервни части, както и за поддръжка след изтичане на гаранцията.

Оскъпяване

Според русенския производител изискването за пантограф излишно оскъпява покупката и елиминира възможността парите по плана да останат в родната икономика. До излишно оскъпяване води и строителството на ново депо за ремонти, при положение че русенският завод има вече готово такова. „Посочват се конкретни технически условия и параметри с цел нашата елиминация от процедурата и насочване на параметрите към друг производител“, твърдят от „Експрес Сервиз“. От завода припомнят и за посещението през март тази година на представители на БДЖ в завода „Фослох“ в Кил, Германия, където те са се запознали с конкретен локомотив.

За посещението бе потвърдено от вицепремиера и транспортен министър Христо Алексиев в отговор на депутатски въпрос. От русенското предприятие планират да сигнализират Европейската комисия заради „промените на идеите и целите на плана за възстановяване“.

„Телеграф“ изиска позиция по въпроса от транспортното ведомство и ще я публикува при наличен отговор. Акумулаторните локомотиви са зелена мярка с цел премахването на настоящата дизелова тяга.