0

П равителството представи пакет от мерки срещу високите цени на горивата, с които да бъдат подкрепени бизнесът и потребителите. Докато тече срещата на премиера Кирил Петков с представители на транспортния бранш в Министерския съвет, от пресслужбата на кабинета разпространиха до медиите предложенията на кабинета.

Намаляване цената на биодобавката

Министерството на транспорта и съобщенията е постигнало договорка с Националната асоциация по биогорива в България, че компаниите ще предоставят за българския пазар добавката със 150-200 долара на тон по-ниско от цената на спот пазара. Предложението важи за юли, август и септември 2022. Така цената за добавката за българските потребители ще бъде изключително конкурентна. България е един от водещите производители на биогорива в Европа и това ни позволява да се възползваме от ситуацията, което е в интерес на българските потребители. По този начин се очаква ефектът от биодобавката върху крайната цена на горивата да бъде силно намален.

Премахване на акциза за природен газ, втечнен нефтен газ (пропан-бутан) и метан

Това ще даде възможност за намаляване на цената на килограм втечнен нефтен газ от 34 стотинки/кг допълнително на тези горива, които много от българските превозвачи използват, както и много крайни собственици на автомобили.

Намаляване на ДДС на природен газ и втечнен нефтен газ на 9%

Тази мярка се допълва и с вече обявената мярка за покачване на минималния праг за задължителна регистрация по ДДС до праг от 100 000 лв., с което се създаде облекчение за малките транспортни фирми.

Законодателни промени във връзка с неточно отчитане през тол системата

Със законопроект се променя механизмът на санкционирането, като се въвежда справедлив и облекчен метод на разграничение на неволните от истинските нарушения.

Когато не функционира системата, законът е категоричен, че никой нищо не заплаща. Във всички останали случаи на изключено устройство на невнимание или дължащо се на техническа повреда, ще се прилага нов механизъм, без санкция на превозвачите. Дава им се възможност да декларират чрез своя доставчик, че се касае за техническа грешка и ще заплатят определена в тарифата такса.

Осигуряване на предвидимост при промяна на тарифите

Направено е предложение от превозвачите да се осигури предвидимост на промените в тарифата и обхвата на тол таксуването, като се даде минимум шест месеца транзитен период, в който превозвачите да могат да изменят договорите си и да предвидят евентуалното увеличение в цената на услугите си.

Създадени са и две работни групи, които да извършат правен и икономически анализ на тол системата, заради изразеното от превозвачите съмнение за нейната работа. Работата им ще завърши с писмени доклади, въз основа на които ще бъдат взети последващи решения.

Изключено е да се говори и за въвеждането на по-скъпи ставки за преминаване на пътя за транзитния трафик, тъй като и това е категорично забранено от Европа, посочват от пресслужбата на кабинета.

Промени във връзка със системата за компенсиране и субсидиране на обществения транспорт

Един от начините да се стимулира ползването на обществен транспорт е да се компенсират разликите в цените на билетите за различни социални групи. Констатациите на Министерството на транспорта и съобщенията са, че системата на разпределение на компенсации и субсидии, действаща към момента, позволява различни тълкувания и недобри практики. В поредицата от срещи между министър Николай Събев и превозвачите, проведени след 10 май, участниците в срещите стигнаха до извода, че е най-добре да се следват стриктно разпоредбите на Регламент 1370/2002 на ЕС.

„Това, което обявихме, е - премахваме акциза на природния газ, втечнения нефтен газ и метана”, заяви премиерът Кирил Петков след срещаta с представители на превозвачите у нас. ДДС ставката за тях ще бъде 9% за малките превозвачи, допълни той.

3 часа е продължил разговорът между транспортния бранш и правителството. На срещата присъстваха освен министър-председателя, финансовият министър, този на регионалното развитие и благоустройството и министърът на транспорта. Премиерът подчерта, че диалогът е бил конструктивен.

„Лично поех ангажимент да говоря в Европейския съвет във връзка с това дали въобще е възможно да се намалява акцизът на горивата, защото това, което министърът на финансите каза, е, че това решение на ниво Европа не е възможно да се случи”, каза още Кирил Петков.

Протест на превозвачите на 18 май ще има, въпреки възстановения диалог с правителството, обяви нa свой ред Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. 

„Нямаме конкретни решения към днешна дата. А и имаме морален ангажимент към нашите членове утре да излезем на този протест. Продължаваме разговорите, които днес започнахме. Ще продължим работата в работни групи. Надяваме се да постигнем положителни резултати”, подчерта тя.

Милтенова уточни, че ще бъде даден срок за решаването на проблемите и за постигане на необходимото за оцеляването на транспортния бранш.

Петков е поднесъл извинения на бранша заради случилото се на предишната му среща с представители на превозвачите относно „посочената врата”. 

Протестът в сряда започва в 9 ч. Петков поясни, че недоволството ще бъде мирно и няма да затруднява останалите граждани.