Т ировете ще минават и по пътищата втори клас само ако имат винетка от април. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов обяви пред БНТ твърдото си намерение да разшири обхвата на тол системата.
"Претоварените камиони съсипват второкласната и третокласната пътна мрежа. Твърдо съм решил, че към тол системата ще добавим второкласните пътища. Вероятно това ще стане от 1 април, но искам първо да поговоря с браншовите организации, за да стане с мир и без протести", обясни Караджов.
Санкции
От 70 млн. лева на 100 млн. лева са се увеличили неплатените глоби за нарушения на тол системата, съобщи още министърът. Създадена е организация и от следващия месец започва масирана акция за събиране на глобите. По-голямата част от санкциите били за претоварване на камионите. Най-много нарушения са установени през лятото по време на прибиране на реколтата.
Четиригодишната програма за обновяване на Републиканската пътна мрежа ще започне от най-разрушените пътища. Караджов поясни, че ще се следи за качеството на тяхното изграждане. Пътищата трябва да са с добро качество на пътната настилка, добро сцепление, хоризонтална, вертикална маркировка, знаци в изрядно състояние, приличащи на тези в Централна Европа, обясни той бъдещите си изисквания.
Шипка
Ще се прави нов проект за тунел под връх Шипка, като пътят ще е двулентов в двете посоки,
съобщи още министър Караджов и се учуди от досегашния проект, който е само с една лента. Казусът за обходен път на Габрово и тунел под Шипка сега е в съда след обжалване на участници в обществена поръчка за над 350 милиона лева.
АПИ и министърът ще правят и цялостна проверка на отсечката на Калотина - така че целият участък да е безопасен. Караджов допълни, че фирмите, които са получили авансови плащания за строителството на АМ "Хемус", настояват за индексация на договорите, тъй като не можели да продължат да работят на сегашните цени.
АМ „Струма“ няма да мине по трасето, което застрашава природата, е категоричен Караджов. Той обясни, че не иска да строи 2-3 години съоръжения и проходи „за преминаване на елени и катерички“.
ВиК
Държавата ще осигури 80 милиона лева на ВиК дружествата за покриване на загубите им от скъп ток през 2021 година до края на януари, съобщи още Караджов. Обмисля се ВиК дружествата да купуват електроенергия на фиксирана цена поне през следващите пет години, колкото е периодът на бизнес плановете им.
МРРБ и Министерството на финансите са постигнали съгласие за стартиране на общ фонд за регионално развитие с 1 млрд. лева финансов ресурс в него, който ще се пълни от данъците на хората. Чрез него ще се осигурява финансиране за общинските проекти за благоустройство, ВиК, пътни трасета, табелки, парапети. МРРБ и МФ ще се обърнат с писмо до кметовете, с което ги приканват да направят предложенията си.
Таня Киркова