0

О безопасителните съоръжения на АМ „Хемус“ са високорискови и не са в състояние да извършат необходимата работа съгласно изискванията на краш тестовете. Също така тези съоръжения са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на крайници на пътниците в МПС и мотористите. Това гласи доклад за магистралата на независим международен одитор по пътна безопасност, ангажиран от Института по пътна безопасност да извърши инспекции на магистралите в България.

Настилка

Пътната настилка не отговаря и на минималните нормативни изисквания за безопасност. Съществува риск от загуба на контрол върху превозното средство поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката. Възможно е въвличане и на други близо намиращи се МПС в пътнотранспортни произшествия. Поради високите скорости на движение, които са характерни и желани за магистрален път, са възможни сериозни или фатални наранявания.

Сигнализацията и маркировката не отговарят на приетите стандарти. Това я прави объркваща и опасна! Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за настъпване на ПТП. Те са породени от качеството и състоянието на комуникацията чрез настоящата знакова уредба. За съжаление тези причини след ПТП биват „замаскирани“ в базата данни, като пътнотранспортното произшествие бива класифицирано като следствие от „несъобразена скорост“.

Рискове

Заключението от доклада е, че АМ „Хемус“ е с висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Необходими са спешни действия за обезопасяване на магистралата. От Института за пътна безопасност се обръщат за съдействие и към регионалния министър Гроздан Караджов относно Агенцията „Пътна инфраструктура“. Поводът е, че към АПИ са подавани десетки сигнали, свързани с опасности по автомагистрала „Хемус“, но съответни мерки не са предприети. Като министър на регионалното развитие и благоустройството Караджов носи отговорност за АПИ.

Очакват министър Караджов да ги уведоми за конкретните действия, които ще бъдат предприети, както и за сроковете им на изпълнение.

Срокове

Не съм обещавал за 4 години да стане и един мост, това не е възможно. Може само да започне строителството на един или два, каза междувременно пред Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Според Караджов твърденията на предишните управляващи, че магистрала "Хемус" ще е готова през 2024 г., са били само предизборни обещания без възможност за реализация. Той повтори, че най-рано през 2027 г. може цялото трасе да се пусне. Първи нов участък (между Боаза и пътен възел Дерманци) ще бъде пуснат през май тази година. Следващата година има вероятност да се пуснат още два - отсечката до пътен възел Каленик и частта, която пресича пътя, свързващ Ловеч и Плевен.