0

П ът Е-79 Даскалово - Дупница няма акт 16. Това обяви минстърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова по време на пресконференция за резултатите от проверката на ведомството след тежката катастрофа със севернокамедонския автобус. Причината да няма Акт 16 са неприключили отчуждителни процедури. 

„Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. АКТ 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч. До ден днешен пътят няма АКТ 16, защото не са приключили отчуждителни процедури, обясни министър Комитова. През 2012 г МС обявява участъкът Дасколово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор за "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура“, обясни още министърът.

„Не можем да твърдим, че вдигнатата на 120 км/ч е основната причина за катастрофата“, заяви Комитова. „Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката - тя е възложена чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката“, добави още тя.

Мантинелата наречена "рибена опашка", в която е бил първият удар на автобуса е поставена през 2007 г. и тогава е отговаря на нормите. „Към 2021 г. обаче има нови норми“, обясни още Комитова.

"Очевидно, катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие - пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус", допълни тя. Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч, смята министър Комитова.