0

- Г-жо Зайкова, като човек, който сега е извън този парламент, как ви изглеждат нещата отстрани?

- Виждам как от трибуната непрекъснато се говорят неистини. Слушах преди малко изказването на вицепремиера и министър на финансите Асен Василев как похвали за ниския дълг на България. Но това правителство е на власт от шест месеца и няма принос в това отношение. Напротив, ако се върнете назад във времето, ще видите, че всеки месец дългът се увеличава с хиляди лева. Тоест дългът расте и ще видите, че тенденцията е такава. Не можеш да се хвалиш с това. Той беше 21,2%, а сега е 30%. Така че не бива да се говорят неистини и клишета. Не можем да кажем, че това правителство е идеално. Някои аргументи са пресилени, например що се отнася до чуждестранните инвестиции. Те не са на нивото, на което би трябвало да бъдат, по простата причина, че държавата ни се нуждае от чужд капитал. В момента развитието на икономиката ни обаче е на нивото от средата на 20 век. Така че имаме голяма нужда от чужди инвестиции, за да бъде икономиката ни конкурентоспособна. Да не говорим, че дълго време се говореше как износът ни се е увеличил. Тук искам да подчертая, че ако погледнете актуализирания бюджет, ще видите, че непрекъснато вносът расте, а износът намалява. Разбирам, че власт не се дава, а тя се взема, че всеки иска да управлява по-дълго, но не бива да се стига до такива крайности, които наблюдаваме в момента. Например, знаете къде работи съпругата на министър Даниел Лорер. Това е недопустимо. Не може да се назначават хора по семейна линия и приятелски кръгове.

- Вие все пак бяхте от „Има такъв народ“, как ще коментирате случващото се в момента там, разпадането на партията?

- Аз не съм член на партията и мога да кажа само, че сигурно има допуснати грешки. Но ще бъда честна. Бях за кратко депутат в два парламента, никога никой не ме е карал да подписвам декларация за лоялност или пък ми е казвал как да гласувам. Знаете, че аз съм неуправляема, говоря това, което мисля. Така че повече не мога да взема отношение по случващото се, говоря от личния си опит.

- Как бихте определили актуализацията на бюджета?

- Като слон на глинени крака, защото е построена върху неверни прогнози. И веднага мога да дам пример с някои от тях. Не е вярно, че ще достигнем ръст от 2,9%, защото нито една агенция не ни дава такъв. Прогнозите са за между 1,7-2,1%. Но не е това причината. Истината е, че ако една държава иска да просперира, тя трябва в кризисни моменти да помогне балансирано - както на бедните, така и на бизнеса. Защото тогава няма да се налага заплатите да се повишават административно, а това ще се направи от работодателите. В момента обаче се предлага заплатите в бюджетната сфера да се увеличат с 15%. Не може да искаш първо да се вдигнат заплатите на чиновниците, а да оставиш 643 хиляди души на минимална работна заплата. А минималната заплата от 710 лева носи нетен доход от 550 лева. В същото време, по изчисления на КНСБ, издръжката на едно лице сега е 1200 лева. Как може да живее човек с такива средства? Как е възможно да се храниш, да плащаш сметки, обучението на децата си, да им осигуриш добро училище или градина? А какво да кажем за недостига на места в детски градини в големите градове. Никога не е било такова нещо у нас.

- Какви обаче са очакванията ви, актуализацията на бюджета ще мине ли все пак, какво ще се случи с пенсиите?

- Знаете ли кое е най-страшното всъщност - че актуализацията на бюджета не е финансово обезпечена. Пак ще се позова на данни. Пенсионерите се надяват на увеличението, но за да се изпълни замисленото, което всъщност тотално изкривява пенсионната система, има връзка с осигурителния принос на човека. Но какво ще бъде увеличението всъщност? Малко над 1 милион души получават минимална пенсия към момента. Тя е 370 лева. 60-те лева ковид добавка пък вече е включена към пенсиите. Така че нетното увеличение е 10%. Какво показват сметките - на 370 лева е 37 лева, което означава, че най-бедните пенсионери ще получат малко над 1 лев отгоре. А що се отнася до максималната пенсия от 1500 лева, тези 10% са 150 лева, или пет пъти повече. Така че богатите стават още по-богати, а бедните още по-бедни. Какво ще направят хората с ниски пенсии с това увеличение, като хлябът е над 2 лева? А като погледнете приходната част на бюджета, ще видите, че ръстът на данъчните приходи е 347 милиона лева. А неданъчните - 240 милиона. И това е всичко, с което в действителност разполага държавата. Само че са предвидени мерки за 2 милиарда лева, от които 1,3 млрд. лева са за пенсиите за 2022 година. Тоест не ни достигат около 1,5 милиарда лева, а за пенсии - около 1 милиард и 50 млн. лева. От къде ще ги вземем? Беше заявено, че ще се набавят от Плана за възстановяване или от европейските програми, но можем да ги вземем сега и да ги върнем догодина. Планът за възстановяване все пак е предназначен за конкретни проекти. Така че от къде ще дойдат парите, след като няма и готови проекти? Догодина за пенсионерите ще са нужни 3,7 млрд. лева, а за 2024-а - 4,2 млрд. лева. И като имате предвид, че ръстът на БВП и сега е неверен, тъй като сме в непредвидими условия - на инфлация, война, няма как да говорим, че ще имаме бомбастичен ръст на БВП. Това е химера. Така че общо взето управляващите обещаха на пенсионерите нещо, за което няма пари. Резервът в бюджета сега е много малък, това означава, че ще трябва да посегнем на капиталовите разходи.

- Можем ли тогава да говорим, че бюджетът е антикризисен?

- В никакъв случай, защото той се базира на заемообразни средства. Или трябва да ги вземем от капиталовите разходи, или да увеличим дълга. Така че няма как да е антикризисен, след като дори ни вкарва в нова криза. И тя се казва или рецесия, или стагфлация. Зависи докъде ще стигнем, но по-вероятно е да влезем в рецесия. Това не е антикризна мярка. Най-страшното е обаче, че между първо и второ четене ще започне наддаване между опозиция и управляващи. Все пак сме в предизборна обстановка. Другото нещо е, че бюджетът няма да изглежда както сега, той ще е бомбастичен в разходите си, а няма да има приходи. Така ще се наложи да взимаме нови заеми, може би ще се наложи да качим тавана на дълговете. Не случайно агенция „Фич“ предвижда не 4,1 дефицит за 2022 година, а 3,9. А работодателите искат да им се помогне, докато енергийните цени растат, за да не се надува инфлацията. Те изчислиха дефицит от 6,2%. Не може да се помага на калпак и да правиш от бюджета водевил за раздаване на пари без повод. Има си социални фондове, няма нужда да изкривяваме социалната система. Знаете, че от 2008 година пенсиите не са актуализирани на база среден осигурителен доход. Тогава парите ще дойдат от бизнеса, ако му помогнеш сега, тогава няма да имаме дефицит. Имаме дефицит, особено на висококвалифицирани кадри и трябва да направим така, че да ги задържим. А не 400 000 за половин година да напуснат страната ни и да търсят реализация навън заради по-висока заплата. Също така, вместо да се измислят неефективни мерки, е нужно нещо работещо.

- Трябва ли да се върви към предсрочен вот тогава, какво мислите? Нужно ли е това в такъв момент на кризи?

- Моментът в страната е такъв, че наистина не е за нови избори. Но не бива да остават и хора, които не могат да управляват в рискове и криза. Мерките на сегашното правителство са хаотични, нямат фокус. Те уж искат да помогнат на пенсионерите, на енергийно бедните, а в същото време не знаят дори какво е енергийно беден. Не знаят и какво искат точно - нито имат програма, нито имат тригодишна прогноза, за да разберем към какво се стремят. Трябва да имат цел и тя да е облечена в конкретни мерки, да е адресирана към определени хора - към социално подпомагане, към бизнеса, в пенсионна система. Но когато имаш цел и се аргументираш с мерки, тогава нещата си идват на мястото. Не че Кирил Петков не ми харесва, той е хубавец, както и Асен Василев, той е умно момче, но не може да управляваш хаотично. Така че нито е добре да има избори, нито да се управлява по този начин. Нужно е да се намери баланс, някакво средно положение, за да излезем от сложната ситуация. В парламента има уважавани хора, дали ще правят програмно правителство, нова коалиция или друго, няма значение, важно е да има разумни мерки, тригодишна бюджетна прогноза. Аз не съм виждала през целия си живот за една година да се правят три бюджета. А ако се приеме актуализацията в този вид, ще се наложи наесен да правим още един, което е контрапродуктивно.

- Тъй като най-вероятно наистина предстоят нови избори, ако ви предложат отново да участвате в листите на дадена партия, ще приемете ли?

- Не благодаря! Щастлива съм, че не съм в този парламент, защото това ще бъде обида за достойнството ми.

Това е тя:

Мика Зайкова завършва Минно-геоложкия институт, а после и Икономическия институт „Карл Маркс“ (днес УНСС)

От 1964 до 1967 г. работи в ТЕЦ „Марица-изток“ като инженер

Между 1967 и 1981 г. е проектант в ИПП „Заводпроект“

От 1981 до 1989 г. е експерт в Комитета по химия и металургия

През периода 1989 – 1994 г. е началник управление в Комитета по промишлеността

От 1994 до 2017 г. е икономически съветник на президента на Конфедерацията на труда „Подкрепа“

На два пъти е депутат от ИТН след изборите през април 2021 г. и през юли 2021 г.