0

М инимум 7000 души се очаква да изберат споделеното пътуване като свой транспортен метод до родното си място по Великден.

Това установи проверка на „Телеграф“ в най-активните и населени групи в социалната мрежа, посветени на този вид превоз. Ползването на споделен транспорт чрез посредничеството на фейсбук групи е във върха си, сочи анализ на активността в тях. В тях шофьори пускат обява за свободни места в личните си автомобили, а пътници ги заемат, като заплащат необходимото за покриване на разхода за гориво.

Търсене

Групите за споделено пътуване преживяха истински бум през месеците на пандемията заради тревогата от коронавируса, търсенето на максимална социална изолация и желанието за избягване на струпванията в големите междуградски автобуси и влакове. Проверка на „Телеграф“ сочи, че най-големите групи оттогава насам не са увеличили видимо членската си база. Броят на заявките за пътуване както от предлагащи, така и от търсещи превоз стабилно расте дори и след пандемията.

Юг

В най-голямата група за пътуване от столицата до морето, кръстена "Пътуващи Бургас - София и обратно!", от началото на април с лични автомобили са се извършили над 600 превоза на пътници, сочи преглед на обявите. Към този момент броят на членовете на групата надминава 79 000, което я прави една от най-големите фейсбук групи въобще в българското интернет пространство. Активността в групата видимо нараства в предпразничния период, като само в уикенда около Цветница в нея са уговорени над 300 пътувания. Още десетки хиляди членове има в още няколко групи за споделено пътуване между столицата и София, като голяма част от тях се дублират с тези в основната група.

Тепета

"Пътуващи между Пловдив и София" е втората по населеност група с над 66 000 членове при едва 26 000 седем години по-рано. Групата е изключително активна заради огромния брой пътуващи между двата най-големи български града. Проверка на „Телеграф“ показа, че за последните 7 дни в групата са договорени над 500 курса с неизвестен краен брой пътници. По-назад са варненски, старозагорски и русенски групи, повечето от които с по около 40 000 членове. Групи с по 20-25 хиляди потребители членска маса има за по-малките областни градове като Благоевград, Кюстендил, Враца, Видин и Монтана. Така общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 400 000, като числото не е изчерпателно.

Никой не знае колко души са прекарани през тях, тъй като уговорката е до 4-ма пътници. Отделно голяма част от курсовете се уговарят на лични съобщения, без в групата да остава следа дали курсът е бил запълнен и с колко души. Дори и консервативен подход в случая обаче посочва, че общо през всички най-населени групи за споделено пътуване по Великден транспорт ще си уредят минимум 7000 души.

Цена

Съгласно последните промени в Наказателния кодекс извършването на възмезден превоз на пътници без лиценз е престъпление. Споделеното пътуване обаче в чистия си вид не цели формиране на печалба, а само разделяне на разходите за гориво за съответния курс, обясни администратор на група пред „Телеграф“. Това е причината шофьорите, които предлагат места във Фейсбук в личните си коли, да не попадат под ударите на закона и да не стават обект на проверки на пътя. Макар и за курсовете на споделеното пътуване да няма официален ценоразпис, по всеки маршрут има средни популярни цени. Така например в момента 10 лв. е сумата, която е приета за нормална по „линията“ София-Пловдив. 25-30 лв. искат най-често шофьорите за Бургас и Варна, а с 25 лв. можете да се транспортирате от столицата до Русе. Анализ на „Телеграф“ сочи, че цените са се вдигнали спрямо периода на пандемията заради общата инфлация. И докато преди две години цената обикновено е варирала около 70% на тази на билета за автобус по същия маршрут, то в момента особено по „линиите“ до Русе, Варна и Бургас тя почти се е изравнила с цената на билета.

Бранш

Същевременно въпреки реалната загуба на пътници от автобусния бранш избягват да критикуват споделеното пътуване в чистия му вид. „Това пътуване, при което група граждани си поделят разходите за пътуването в личен автомобил, никога не ни е било проблем и нямаме нищо против него“, каза за „Телеграф“ председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. „Проблемът ни е със стотиците бусове с 8+1 пътници, които се движат по маршрутите ни и дори по същите времена като автобусите ни и ни вземат пътниците, като това се случва всекидневно и е организирана икономическа дейност с цел печалба, но без лиценз и без плащане на данъци и осигуровки“, допълни Милтенова. Според нея споделеното пътуване в лични автомобили не може да застраши автобусния бранш, но огромният сив сектор както във вътрешните, така и в международните превози е истинска заплаха за оцеляването му.

Нелегални превозвачи налазват групите

Нелегални превозвачи налазват групите за споделено пътуване, за да си осигуряват клиенти. Тенденцията е масова особено в групите за по-малките областни градове, а това е довело до контрамерки от страна на администраторите на групите. В повечето от тях са установени писани правила, с които членовете се съгласяват. Сред тях са забраната на реклама на превози, превози с цел печалба, организиран превоз и трансфери. Най-лесният начин да се установи, че даден потребител се занимава с превози по занятие, е честотата на обявите му. „По принцип видим ли, че някой член на групата поства твърде често, или разберем, че превозва с бус, го трием“, сподели за „Телеграф“ администратор.