Я ко се затяга контролът върху движението в бус лентите в София, установи проверка на „Телеграф“.
Това сочат данни на КАТ-Пътна полиция, според които се наблюдава драстичен скок в броя на глобените за това, че карат там, където е позволено само за градския транспорт.
Санкции
По информация на СДВР през 2022 г. за нарушението, което Законът за движението по пътищата дефинира като „управление на МПС по пътна лента, сигнализирана за движение само на МПС от редовните линии за обществен превоз на пътници, без да има право на това”, в столицата са написани едва 83 фиша.
Броят на глобените за бус лента нараства всяка година
Били са издадени и скромните 16 наказателни постановления. Следва четворен скок в административно-наказателната дейност, като през 2023 г. фишовете за джигити, прескочили задръстването, използвайки бус лентата, са вече 403.
И отново нов, този път двоен скок е регистриран през миналата 2024 г. Тогава фишовете за бус лента са 853. Събраните от нарушителите глоби също нарастват. През 2023 г. те са за 20 150 лв., докато през 2024 г. размерът на постъпленията от санкции нараства до 42 850 лв.
Анализ
От Пътна полиция все още нямат изготвен официален анализ за причините за скока на нарушенията.
Според източници на „Телеграф“ вероятната причина е засилена контролна дейност, тъй като по всеобщо мнение на шофьорската общност водачите в София все по-масово уважават неприкосновеността на бус лентата и уважават привилегията да бъде ползвана само от автобусите от градския транспорт.
Макар и повечето глоби да са от камера, има такива и от патрули
Камерите над бус лентите са на Столичната община, която, както и всички общини, няма право да санкционира по Закона за движението по пътищата. Тъй като това е прерогатив единствено на Министерството на вътрешните работи, снимковият материал от камерите се изпраща на съответното звено в МВР, където съставят и разпращат фишовете.
Очаква се броят на глобените да се увеличи след приемането на промени в закона, според които общините ще получават обратно от МВР стойността на 50% от глобите, събрани с техни камери.
Значение
Камерите за следене на бус лентите бяха инсталирани през 2019 г., като дотогава обозначените с жълто ивици масово се ползваха от леки коли, които възпрепятстваха движението на автобусите на градския транспорт.
След инсталирането им нарушителите видимо намаляха, а по данни на Столичната община след въвеждането им спазването на графика на автобусите по линиите, които минават по бус ленти, се е увеличило. Глобата за преминаване през бус лента е 50 лв. като един водач може да бъде глобен неограничен брой пъти.
„Аз съм озадачен от тези числа. В интерес на истината много рядко се нарушават бус лентите. Може би с годините столичните шофьори се възпитаха така, че не извършват това нарушение. Санкцията не е голяма. Ако човек има спешен ангажимент или някаква извънредна случка, хората са готови да си платят 50 лв. Но като цяло шофьорите се съобразяват. Моят личен опит е, че като видя нарушител, е по-скоро изключение и рядкост, отколкото да е масово“, каза за „Телеграф“ Христо Радков от Българското обединение на шофьорите.
„Дори и 800 глоби са изключително малко за мащаба на София. Нарушенията са в пъти повече. МВР и Столичната община са длъжни да засилят тази активност, защото бус лентите са ключови за трафика в града“, коментира за „Телеграф“ общинският съветник от „Спаси София“ Гергин Борисов.
Според него бус лентите в София са малко и има нужда от много повече. Най-новата бус лента в града предстои да бъде пусната с откриването на ремонтирания участък от ул. „Опълченска“ от бул. „Сливница“ до бул. „Александър Стамболийски“.
Такситата натискат да я ползват
Таксиметровият бранш не спира да се бори за правото да ползва бус лентите, като към този момент има подкрепата на вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов, но и отпор от „Спаси София“, които не дават жълтата лента на никой освен на автобусите.
За да влязат такситата законно в бус лентата, трябват промени в Закона за движението по пътищата. „Искаме да можем да караме в бус лентите, когато имаме клиент в автомобила. Ние сме част от обществения транспорт и достъпът ни до бус лентите ще се отрази положително за всички, които се придвижват в града“, заяви за „Телеграф“ Кирил Ризов от „Съюз Такси“.
Според него промяната ще е положителна за клиентите, които ще плащат по-малко заради избягването на задръствания. Категорично против идеята е Гергин Борисов от „Спаси София“. Според него допускането на такситата в бус лентите ще има негативен ефект върху точността и средната скорост на автобусите.
СНИМКИ: ТЕЛЕГРАФ
