0

Н ад 300 лв. трябва да плати всеки собственик на автомобил, който иска отново да кара автомобила си, след като повече от една година не го е използвал. Това следва от променена наскоро наредба, според която, ако даден автомобил е свален от отчет в КАТ по каквато и да било причина, то за да получи отново регистрационна табела, той трябва да мине през специален технически преглед. Т.нар. технотест обаче се прави от две фирми у нас и е много по-скъп от обикновения годишен технически преглед. Така, ако вече не искате да държите автомобила в двора или гаража си, а да го карате, дължите над 300 лв. И това не е всичко. Ще трябва да платите и за годишен технически преглед, както и такса регистрация в КАТ, с което разходите отиват на над 500 лв.

Отчет

Автомобили се свалят от отчет както по желание на собственика, така и служебно – поради изтичане на застраховка „Гражданска отговорност“. Представете си, че имате мотоциклет, но по една или друга причина решавате да не го ползвате през даден мотосезон. Например имате няколко мотоциклета и смятате да ползвате само един от тях. За да не дължите застраховка „Гражданска отговорност“ (ГО), данъци и други такси, сваляте мотоциклета от отчет в КАТ и връщате регистрационните му номера. Или пък не плащате ГО и КАТ автоматично го сваля от отчет. Година и един ден по-късно решавате, че отново ви се кара този мотор. За да го впишете в регистъра на МПС отново обаче и да получите регистрационни табели, трябва да докажете, че моторът е технически безупречен. За това обаче не можете да отидете просто на годишен технически преглед, а трябва задължително да минете през „технотест“, което вместо 80-90 лв. ще ви струва над 250 лв. 

Сезонно

Същото важи и за историческите и ретро автомобилите, чиито колекционери често се възползват от практиката да свалят от отчет возилата си. Понякога те не се регистрират с години и се сдобиват с табели едва в случай на посещение за изложба или парад. За тях също е въведен „технотест“, който излиза над 300 лв. Наредбата засяга и всякакви други МПС със сезонно ползване като кемперите, както и ПС като караваните. 

Шок

Т. нар. технотест представлява техническо изпитване на автомобила в техническа служба, която разполага с акредитирана лаборатория за изпитване на превозни средства. Такива сериозни изпитвания са предвидени за автомобили, които не разполагат с европейски сертификат и са внесени от страна, която не е член на ЕС, като САЩ, Канада или ОАЕ. Технотест се иска и за автомобили, на които са правени изменения в конструкцията, или които преминават от една в друга категория. При прекъсване на регистрацията на МПС обаче новата наредба изисква технотест дори и нищо по автомобила да не е променяно или технически модифицирано. Най-шокиращото обаче е, че полученият протокол за технотест не изключва задължението на собственика да мине и през годишен технически преглед, въпреки че технотестът представлява много по-широко обследване на ключовите за безопасността на движението системи на автомобила.

Потайно

Новите изисквания са въведени с наредба на МВР, промените в която са били приети с подписа на министър Калин Стоянов в края на 2023 г., но с отложено влизане в сила – една година по-късно. В момента промените в наредбата се обжалват (виж карето) пред Върховния административен съд, а първото заседание по делото е на 16 април. 

Асоциацията на класическите коли: Лобистка поправка в полза на частни интереси

„Промяната в наредбата е изцяло в нарушение на обществения интерес и само в интерес на няколко частни субекти, сред които застрахователния бранш и частните лаборатории за извършване на технотест“, заяви за „Телеграф“ Искрен Миланов, председател и основател на Софийски авто ретро клуб и Българската асоциация на клубовете за старинни и класически автомобили и мотоциклети. Именно по негова жалба е делото срещу наредбата във ВАС. „Обществото заслужава да разбере кое е мотивирало министъра да наложи технотест, който драстично оскъпява възстановяването на регистрацията. Така хората са оставени да избират между това или да плащат „Гражданска отговорност“, докато автомобилът им седи в гараж, или да плащат за технотест“, коментира Миланов. Според него промените са подчинени на лобистки натиск от страна на застрахователите, за да се стимулират хората да плащат за „Гражданска отговорност“, дори докато автомобилите им не се използват, за да не бъдат свалени служебно от отчет.