0

Н елегални зарядни за елколи цъфват по тротоари и общински терени без разрешение от общината, а поставянето им крие риск от пожари и токови удари.

За това алармираха читатели, които се опасяват от това, че от поставените от „кой където свари“ инсталации може да пострадат преминаващи пешеходци или майки с деца.

Търсене

Популярността на електрическите автомобили се увеличава заради ниските разходи за зареждане, намаляването на средните им цени им и стимулираните удобства (безплатно паркиране във всички платени зони и намалени ставки на данък МПС). Истински рентабилно обаче притежаването на елавтомобил излиза само в случай, че се зарежда с ток на субсидираната тарифа за домакинствата или т.нар. битов ток. Проверка на „Телеграф“ показа, че средно цените на обществените зарядни станции, собствениците на които плащат ток по промишлена тарифа, са два до три пъти по-високи от тези на битов ток. Решението за хората с паркоместа в дворове на блокове или собствени гаражи е лесно. Но какво правят всички останали собственици на елавтомобили, които паркират на общинска улица?

Решение

Поставят си незаконни станции на общинския тротоар, показа проверка на „Телеграф“. Съгласно закона зарядна колонка за електрически автомобил се поставя на общински терен само с изрично писмено съгласие на кмета на съответната община или район. За да се случи това желаещият да постави станция на тротоара, трябва да представи и схема за поставяне и разрешение за поставяне, издадено от главния архитект на общината или района, след като те са одобрили проектната документация. Разрешението е за максимум пет години.

Самоволно

Мнозина обаче избират да не следват законовия път, а да инсталират зарядните колонки изцяло самоволно. В помощ на собствениците на автомобили дори идват фирми, които прокарват ток от дома им до колонката на тротоара, като това често става с вкопаване на кабелите, но нерядко и с пускане на елкабел по въздушен път от тераса на блок. Такива станции има във всички райони на София, като огромна част от тях са без разрешително. Един от тези райони е „Лозенец“, където по много тротоари има зарядни колонки. „В нашия район няма нито едно издадено разрешително за изграждане на такава колонка. Нямаме и подадени сигнали за незаконни такива, но ако имаме, ще реагираме“, каза за „Телеграф“ кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов. От „Телеграф“ пък кметът на район „Овча купел“ Ангел Стефанов разбра за нелегална станция пред блок, свързана с висящ кабел, за който се използва и улична лампа. „Към този момент не сме знаели за незаконните станции. Нямаме практика, ако се появи такъв казус, ще мислим как да реагираме“, заяви кметът.

Проблем

Проблемът с незаконните станции е, че по начина, по който са инсталирани, са опасни както за ползвателите, така и за преминаващите покрай тях, заявиха елинженери пред „Телеграф“. Основният риск при свързването на зарядната колонка с домашната елмрежа е липсата на т.нар. дефектнотокова защита (ДТЗ), която предпазва от токови удари и съответно пожари. Проблем е и липсата на контрол за заземяването на зарядното. Честото закачане на кабела за улични лампи и стълбове също е проблем. Ако изолацията на висящите кабели се компрометира, може ток да тръгне по самия стълб, до който минават пешеходци, майки с детски колички и деца. Фирмите, които поставят такива станции, не носят никаква отговорност, а в случай на инцидент цялата вина пада върху битовия потребител, който е поръчал станцията, акцентират експертите. Според тях единствената причина този тип станции да са плъзнали навсякъде, е липсата на инцидент с пострадал човек. Ако такъв се случи, институциите със сигурност ще реагират, а зарядните ще изчезнат за ден, споделят специалистите.

Лумват скандали за паркоместата

Изградените на общински тротоар без разрешение на общината зарядни станции не дават право на паркомясто на улицата и собствениците им разчитат на късмет, за да могат да заредят на тях. Причината е, че улицата е общинска и ограничение за паркиране няма. В много случаи ползватели на елколи се оплакват, че около този тип станции паркират бензинови и дизелови автомобили и така станцията е неизползваема. Стига се и до скандали и препирни между собственици на електрически и традиционни коли. Има случаи и на поставяне на столове, щайги, торби с цимент и други предмети, с които да се попречи на паркирането. Единственият начин определено място на улицата да е запазено за конкретен автомобил е само чрез заплащане на „Служебен абонамент“, казаха за „Телеграф“ от Центъра за градска мобилност.