0

П ътници с куфари прескачат велосипеди във вагоните на БДЖ. Превозвачът осигурява превоз на велосипеди, а собствениците им заплащат билет за тях. В деня на пътуването обаче се оказва, че във влака няма специализирано място за транспортиране на колелетата, а те се трупат по коридорите на влаковете или директно блокират изходите на вагоните.

Правила

Съгласно правилата на БДЖ превозът на велосипеди и е-тротинетки е разрешен във влаковете, в съставите на които има вагон с отделение за превоз на велосипеди или вагон фургон. Превозът е позволен и във всички останали категории пътнически влакове в предверието пред санитарния възел.

При повече пътници с велосипеди или тротинетки те се разпределят и по  другите вагони. По настоящата тарифа пътникът заплаща по 3 лв. допълнително за превоза на двуколесното превозно средство независимо от дестинацията. От БДЖ призовават в случай на голяма група пътниците да дават предварителна заявка, за да може към влака да се прикачи фургон за превоз на колела.

Проблем

Проблемът е най-видим, когато има струпване на пътници с колела, които не са част от обща група. В такива случаи колелетата започват да се трупат по изходите на влаковете и пречат на преминаването на пътниците. Този начин на превоз обаче противоречи на наредбата за безопасността на превозите. В нея е записано, че изходът на вагона не може да се препречва от никакви багажи или предмети.

„От една страна, е добре, че БДЖ превозва велосипеди, защото това стимулира здравословния начин на живот. В Западна Европа във всеки вагон има място за велосипеди. Проблемът е, че в много наши влакове няма такава техническа възможност и се стига до такова блокиране на изходите. Това е изключително рисково при пожар или друг инцидент, при който се налага бърза евакуация на пътниците“, коментира за „Телеграф“ жп експертът Варужан Апелян. „Телеграф“ изиска позиция и от БДЖ, която ще публикува своевременно.