П арламентарната комисия по транспорт и съобщения подкрепи на първо четене шест законопроекта, свързани с движението по пътищата, на заседание в сряда.
"Намаляване на скоростта, увеличаване на наказанията и намаляване на административната тежест – това са трите мерки, които ще бъдат "изчистени" между първо и второ четене и се надявам да се получи един работещ закон за движение по пътищата", каза след края на заседанието председателят на комисията Кирил Добрев от "БСП - Обединена левица".
Добрев обясни, че промените предвиждат ограничение на скоростта и наказанията за нарушителите по пътищата да влизат в сила веднага и посочи, че в петък ще бъдат факт на първо четене.
Депутатите намалиха максималната скорост за движение по магистралата от 140 км/ч на 130 км/ч и решиха пътната полиция да има достъп до общинските камери. Кирил Добрев уточни, че за превишена скорост с над 50 км в населено място ще се преминава към отнемане на свидетелството на управление и по-големи глоби. "Няма как с магическа пръчка да се променят нещата. Надявам се в рамките на около месец да направим редакциите между първо и второ четене и законът да бъде факт. Винаги съм се впечатлявал от това как, когато наши шофьори напуснат границите на България, започват да спазват всички правила, а тук се мислят за безсмъртни.", коментира депутатът.
Основното при промените, предложени от ГЕРБ-СДС, касае използването на камери, които са собственост на общините, за повишаване на пътната безопасност, като основно става въпрос за закупуване от страна на общините и използването на камери, които засичат скоростта, обясни Андрей Рунчев от ГЕРБ-СДС.
След заседанието транспортният министър Гроздан Караджов определи промените като затягане на дисциплината и допълни, че "е време, тези камери са също на държавни органи, тези камери могат също да бъдат сертифицирани, да бъдат използвани, допускани и в съда като доказателствено средство, и доказателствено средство пред държавния орган, който ще ги накаже. В случая това е МВР, а ние предлагаме да се разшири и към общинските органи, които кметът е упълномощил да спазват правилата за движение", заяви министър Караджов.
В случая това е МВР, а ние предлагаме да се разшири и към общинските органи, които кмета е упълномощил да спазват правилата за движение", заяви министър Караджов.
Въвеждат се нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средната скорост, като за място на нарушението при установяване на превишаване на средната скорост се счита участъкът от пътя, за който е установено нарушението, каза още Тодоров. В законопроекта е посочено, че „средна скорост” е скоростта, с която пътно превозно средство изминава за определено време определен участък от пътя, установена с автоматизирано техническо средство или чрез система за секционен контрол на средната скорост.
Предвижда се отпадане на стикерите от предното стъкло, възможност за електронна регистрация на автомобил, напомняне за изтичащи документи, подобряване на режима на електронните фишове – както за уведомяване за тяхното издаване, така и за връчване на тези, които се крият. Издаването на електронни фишове да става автоматично без човешка намеса, освен ако системата не посочва, че има висока вероятност номерът да не бъде разпознат, каза още Божанов.
С цел натрупване на повече опит за управление на моторно превозно средство под надзор на отговорен възрастен със законопроекта се предлага възможност моторно превозното средство от категория В да се управлява от водач, навършил 17-годишна възраст, с придружител.
След приемането на промените в Наказателния кодекс са отнети над пет хиляди моторни превозни средства, а половината от тях са предадени на Националната агенция за приходите (НАП), каза Ангел Славчев от "Възраждане". По думите му месечно се отнемат около 200 автомобила. След осъдителната присъда се предават на НАП. Редът за реализация на тези моторни превозни средства е или чрез тяхната продажба на търг, или чрез предоставянето им на бюджетни ведомства със заповед на министъра на финансите. Паркингите са препълнени, а целта на поправките в закона е да се даде възможност моторните превозни средства да се реализират по-бързо, обясни Ангел Славчев на промените, предложени от тяхната група.
Хиляди са вече случаите на отнети свидетелства в резултат на фалшиво позитивни тестове за наркотици. Всеки трети тест реагира на различни лекарствени продукти и всеки трети тест дава различен резултат, каза Явор Божанков от "Продължаваме промяната - Демократична България". В законопроекта, предложен от ГЕРБ и БСП, е записано, че промените целят да ограничат настъпването на негативни последствия за водачите преди тяхната вина да бъде доказана или отхвърлена по несъмнен начин. Промените предвиждат още отнемането на свидетелството за управление на моторно превозно средство да бъде за 72 часа при кумулативно наличие на две предпоставки – водачът да премине медицинско изследване и да даде биологични проби за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, писа БТА.