С толичният общински съвет прие доклад относно разширяване и увеличаване на маршрутните линии по проект "Автобуси до училища на територията на Столична община", с вносители общинските съветници Карлос Контрера и Зафир Зарков.
Те посочват, че крайната цел на всички мерки, които се предприемат в областта на транспорта, е намаляване на трафика и подобряване на въздуха в града.
През последните две години на ковид кризата, в периодите, в които учениците учеха предимно в онлайн среда, се забелязва осезаема разлика и облекчаване на трафика и съответно замърсяването, но при връщането им в присъствена форма на обучение отново се наблюдава засилен автомобилен трафик в периметъра около училищата и задръствания на околните булеварди, особено сутрин в пиковите часове, посочват двамата общински съветници в доклада. По думите им практика е родителите да возят децата си с лек автомобил, паркирайки около входовете, което води до задръствания, а работещите двигатели отделят във въздуха вредни газове и твърди частици. Така около училищата, където трябва да е най-чисто, се получава особено висока концентрация на вредни емисии във въздуха.
Миналата година СОС със свое решение даде съгласие за експериментално въвеждане на автобуси до училищата в централния район на София. Целта на проекта "Училищни автобуси на територията на Столична община" е да се реши въпросът със задръстванията около училищата в централната градска част, както и да се намали замърсяването на въздуха, и то се изпълнява от 1 февруари 2021 г., пише в доклада. Пробегът на един курс на автобусна линия У1 бе 5 км. Маршрутът беше от спирка "10 ДКЦ" по бул. "Стамболийски", надясно по бул. "Вардар", ул. "Божурище", ул. "Цар Симеон", надясно по "Христо Ботев", надясно по "Т. Александров", надясно по "Средна гора", надясно по "Пиротска" до 18 СУ "Уилям Гладстон". Линия У2 бе с дължина 4,4 км. Маршрутът по спирки бе "10 ДКЦ" по бул. "Стамболийски", надясно по бул."Вардар", ул. "Божурище", ул. "Цар Симеон", надясно по "Константин Величков", наляво по "Пиротска", надясно по "Хр. Ботев" до страничния вход на 32 СУ "Св. Климент Охридски", посочват вносителите на доклада.
В периода на експлоатация на двете автобусни линии У1 и У2 са превозени общо 1288 деца и близо 90 родители, които са пътували с тях като придружители. В пиковите дни автобусите са превозвали 33-35 пътници, в повечето дни между 20-30 пътници. Начинанието имаше голям потенциал и положителна оценка от обществото, което ни мотивира да пристъпим към следващи стъпки за разширяване на проекта на база препоръките и обратната връзка от ползвателите на общинската услуга. Проведена бе и анкета сред родителите за установяване на техните нужди и удовлетвореност, в която се включиха 284 респонденти, информират Зарков и Контрера.
Отзивите на родителите за услугата са добри: близо 90% от тези, които са използвали автобусите са доволни от тях, защото им спестява време и ангажимент, детето харесва възможността да ходи на училище заедно със съученици. Основните запитвания от страна на родителите бяха за удължаване на маршрутите и подобряване на безопасността на децата докато се возят в автобусите и пресичат пред училище чрез осигуряване на придружители (контрольори) и посрещани от страна на училището на определените спирки за пристигане пред училищата. Най-голям процент искат удължаване на автобусните линии в посока ж.к. „Красна поляна", Западен парк, ж.к. „Люлин", ж.к. „Надежда", съобщи БТА. На база на направените предложения и препоръки от гражданите са разработени варианти за разширяване на маршрута на автобусна линия УI и за промяна и удължаване на маршрута на автобусна линия У2, посочват вносителите на доклада.
Новите маршрутни линии биха могли да обхванат и още училища при следващ етап на развитие на този транспорт. Паралелно с разработването на предложените маршрути се работи и за разширяване на транспортната услуга чрез въвеждането на нови маршрути, обхващащи други училища в центъра на града. Като следващ етап се предвижда това да са 6-о ОУ "Граф Н.П. Игнатиев", 7-мо СУ "Св. Седмочисленици", 133-то СУ "А. С. Пушкин", посочват вносителите.
С реализирането на тези мерки и разширяването на проекта ще бъде изградена по-ефективна мрежа от автобусни линии, което би направило общинската услуга по-добра и успешна. Крайната цел на мярката е централната градска част да бъде значително облекчена откъм трафик в пиковите сутрешни часове и замърсяването на въздуха, и наличието на фини прахови частици да намалее, както и да се гарантира по-голяма безопасност в районите около училищата. Вярваме, че с въвеждането на подобна общинска услуга ще постигнем трайна промяна в навиците на родителите относно това как водят децата си на училище, посочват още Зарков и Контрера.