0

М ежду 30 и 40% от обема на информацията трябва да отпадне от учебните програми, за да има повече време за практически упражнения и формиране на умения. Това заявява 78,5% от гилдията в национално изследване относно приоритетните промени в образователната система. 

Проучването е направено от 16 до 24 септември  от Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" по метода на електронната анкета и отговори „Лице в лице“, като в  анкетата са взели участие общо 3362 учители, родители и заинтересовани от цялата страна.

15,4% от участниците са отговорили, че не учебните програми, а липсата на дисциплина, лошата мотивация и липсата на внимание са причините за слабите резултати в национални и международни оценявания. 

На въпроса трябва ли да се въведе задължителна матура по математика в края на 12. клас запитаните са категорично против - 87,6%. Сред посочените аргументи са: „Не, защото личностните способности на учениците са различни", „Не, защото това ще дискриминира учениците, ориентирани към изкуства и природни науки.“

Само 11,2% от участниците смятат, че задължителната матура по математика ще мотивира учениците по този предмет и трябва да бъде въведена.

На въпроса готова ли е образователната система за единен национален стандарт за качество отговорите са отрицателни. 39,6% считат, че система категорично не е готова, защото образователните институции са твърде различни, а 38,8% считат, че няма национален консенсус за качество на образованието.

Все пак 11,5% смятат, че може да се приеме национален стандарт за качество, ако се ситуират поне 4 нива на стандарти за качество, съобразени със спецификата на учениците.

98,8% от анкетираните искат учителската заплата да бъде увеличена с поне 20%, като така достигне 125% от средната работна заплата за страната. Това ще даде шанс на младите учители и мъжете да изберат учителската професия. 0,8% смятат, че възнагражденията са достатъчно високи и няма нужда от увеличение.

На въпроса дали неспазването на училищния правилник е основна причина за демотивацията и лошите резултатите на учениците 61,5% са убедени, че това е така. 24,8% смятат, че дисциплината не влияе на учебните резултати, писа marica.bg.

Анализът на приоритетите от анкетата показват категорично, че учебните програми трябва бързо да бъдат променени и освободени от излишния обем, за промяна към функционална грамотност на българските ученици, обобщават от Синдикат "Образование".

Важен фокус е, че каквито и промени да се направят в учебните програми, учебната среда и иновационните начини на преподаване, ако не се регулира дисциплината и спазването на училищния правилник, промяна към по-добри изпитни резултати няма да има.

"Неглижирането на дисциплината и правилата в училище ще продължи да генерира не само неграмотност у учениците, но и липса на толерантност и човешки добродетели. Последният национален дебат дали да прилагаме забраната за телефони в час е толкова вреден, защото скоро ще постави под въпрос всички мерки и правила, записани в училищния закон, образователните наредби и училищните правилници. Българското общество трябва да приеме, че образованието е основно право и се постига чрез упоритост  и трудолюбие, чрез воля за мотивация и успех, чрез градене на ценностна система. Никъде по света образованието не е било и няма да бъде социална услуга или място само и единствено за забавление", категорични са от профсъюза.

От увеличението на учителската заплата зависи дали ще имаме работещи учители, а професията на учителя не може да бъде заменена.