И зносени части, както и засилено потребление на ток за климатиците на новозакупените германски вагони са причините за новата вълна от паления на локомотиви по жп линиите у нас, научи „Телеграф“.

Само за пет дни два локомотива на БДЖ, и в двата случая начело на влакове от Варна за София, се запалиха в разгара на жегата. При първия случай, миналия петък, влакът закъсня с близо 5 часа и престоя край гара Павликени. Във вторник пък локомотивът на влака по южната линия се запали край Стара Загора. От началото на годината случаите са четири.

ОГЪН НА РЕЛСИТЕ: Локомотив пламна! (ВИДЕО)

През 2024 г. пък запалванията са девет. Въпреки че според превозвача в повечето случаи тези ситуации се изразяват най-вече със силно задимяване без сериозни материални последици, те водят до сериозни закъснения, често по над три часа.

Причини

Проблемът с палещите се локомотиви у нас е от години, а причините според БДЖ са амортизирани елементи и агрегати, които се поддържат по-трудно и съответно дефектират по-често. Липсва и достатъчно добра поддръжка и мониторинг. Непрекъснато се търсят резервни части и често те не достигат. Увеличава се броят на контролните проверки за техническото състояние. От превозвача посочват, че запалванията намаляват, но проблемът не е изцяло решен.

Комбинация

Допълнителна причина за запалванията според експерти е и това, че все още се случва стари локомотиви да теглят новозакупените втора употреба германски вагони. 76-те видимо запазени немски вагони бяха закупени от превозвача през миналата година. Според жп експерта и бивш началник на изпълнителна агенция „ЖП Инфраструктура“ Симеон Ананиев има несъответствие в елсистемите на локомотивите и вагоните. „Работят на различно напрежение. Слагат им се трансформатори, но това не решава изцяло проблема. Заради разликите в напрежението вагоните особено с включени климатици в жегата консумират много повече ток. И така амортизираните маслени трансформатори започват да греят. Палят се и старите кабели“, обясни Ананиев и посочи, че пожарите най-често започват от маслото в трансформатора.

Мерки

От БДЖ заявиха за „Телеграф“, че въпреки доставените до момента 21 броя локомотиви Siemens Smartron техният брой все още не е напълно достатъчен, за да покрие всички влакове по основните направления. Това е причината част от наличните стари локомотиви продължават да се използват по натоварените трасета. С получаването на още нови локомотиви постепенно всички основни линии ще бъдат обслужвани с тях, заявиха от превозвача. Още 4 локомотива Smartron се очакват до края на годината, с което общият им брой ще стане 25.