0

П равят се опасни пешеходни пътеки.

За това алармира пред „Телеграф“ пътният експерт и председател на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова.

Тя обяснява, че масово се правят с некачествени материали, не се поставят светлоотразителни перли, не се слагат на подходящо място, не се изпълняват изискванията на наредбата къде могат да се поставят и къде не.

Телеграф

Чертаят се пътеки без генерални планове, дори и без проекти за организация на движението. Това каза „За да бъде определена една пътека за законна, тя трябва да е част от генералния план за организация на движението, трябва да е сигнализирана със съответната маркировка и задължително трябва да е обозначена с пътни знаци“, обяснява Русинова и уточнява, че всяко продължение на тротоара е пешеходна пътека.

Председателят обяснява, че от 2016 година в София се правят незаконни пешеходни пътеки заради липса на генерален план и организацията на движението. „В Пловдив вече над 10 години поддържат генерален план и винаги, когато има някакъв проблем с пешеходна пътека, се позовават на този план“, заявява тя и добавя, че общините, които нямат или са неактуални, в това число и столицата, не правят нищо, за да се промени това.

Тя отчита, че вина за това има и прокуратурата, която не се заема с намирането на решение на проблема и това е така от 30 години, а не от няколко години.   

Цветове

Русинова обяснява, че т.нар. цветни пешеходни пътеки са регламентирани в Наредба №2 на МРРБ, а допълнението е обнародвано в Държавен вестник през 2019 г. „Позволиха се особени случаи, при които се позволява да се изпълняват пешеходните пътеки върху червена основа“, казва тя и добавя, че такива се правят на места с концентрация на пътнотранспортни произшествия, училища и детски градини, болници, спирки, покрити пазари, търговски центрове и др. В масовия случай обаче пешеходните пътеки трябва да са черно-бели, уточнява пътният експерт. 

пешеходните пътеки трябва да са черно-бели

 пешеходните пътеки трябва да са черно-бели
Телеграф

Изисквания

Председателят на ЕЦТП подчертава, че има изисквания за изграждане на пешеходна пътека, като за целта на даденото място в работен ден трябва да пресичат по 50 пешеходци на час. По думите й смесването на пътека със светофарна уредба е неудачно, тъй като това са два различни способа, но на места, по преценка на проектанти, може да се види такова решение като например при Ректората на Софийския университет.

„Светофарът го сложиха поради голямата интензивност и заради несъобразителността на пешеходците да се съберат по трима-четирима и в един момент не можеше да върви трафикът“, коментира тя. Русинова добавя, че при бившия „София ленд“ са повдигнали пешеходната пътека, но според нея там правилното решение е да се изгради надлез или подлез. „Пешеходните пътеки на „Цариградско шосе“ са крайно неподходящи, на „Ботевградско шосе“, на изхода на града, е крайно опасно, защото там хората трябва да пресекат 8 ленти.

Телеграф

Другата опасна пътека е тази до БНБ, както и тази на Казичене, която също е със светофар. Сигнали за опасни имаме и от Варна, Бургас“, посочва тя. Според нея проблемът може да се реши с целенасочени инспекции, които да покажат къде и какви са опасностите.

Русинова коментира, че е противник на повдигнатите пешеходни пътеки, защото те са опасни заради гърбицата или изкуствената неравност, която трябва да се намира преди пешеходната пътека, а не върху нея. „Това е като скокче и намаляваш в опасната зона“, заявява тя. 

Глоби за прескачане на ограда и за неправилно пресичане

Глобата за прескачане на ограда на пътното платно е 50 лв., за неправилно пресичане – 20.

Това каза пред „Телеграф“ пътният експерт полк. Любка Маринова.

Тя коментира, че за да намалеят нарушенията на водачи и пешеходци, е необходимо да се поставят още камери, а на местата, където граждани премахват тръбно-решетъчните елементи, трябва да има униформен, който да глобява, за да стане ясно, че правилата на пресичане трябва да се спазват. „Има една заблуда, че пешеходецът на пътека има абсолютно право, но това не е така.

Любка Маринова

 Любка Маринова
Screenshot/TV

В закона пише, че преди да тръгнеш да пресичаш, трябва да се огледаш и даже да направиш визуален контакт с водача, за да се увериш, че той е разбрал, че ще пресичате“, заявява тя и добавя, че всяко нещо има спирачен път.

Маринова отчита, че има подобряване на мерките за пътната безопасност, но има нужда от още действия. Тя подчертава, че доказателство за това е намаляващият брой на загиналите на пътя.

Според експерта най-доброто решение, което изцяло ще работи за хората, не са пешеходните пътеки, а надлезите и подлезите и дава за пример изградената пасарелка на сп. „ХМС“, която е решила окончателно проблема с блъснатите пешеходци преди изграждането й.

Телеграф

СО: Новите места определяме съвместно с МВР и Пътната полиция

Съвместно с МВР и Пътна полиция се набелязват местата с концентрация на пътни инциденти или такива с висока опасност от настъпване на ПТП, като на тези локации се проектират и изграждат елементи и мерки за обезопасяване. Това обявиха за „Телеграф“ от Столичната община.

Оттам посочват, че през 2024 г. са обособени над 20 нови пешеходни пътеки. „Що се отнася до физическите ограничители на скоростта – тяхното изграждане беше възпрепятствано от липсата на нормативна уредба“, коментират от „Московска“ 33 и добавят, че Столичният инспекторат има задължението да следи за неправомерно замърсени или надраскани пътни знаци, като при установяване на такива предприемат действия за почистването им. 

Поставят триизмерни фигури

Община Силистра поставя триизмерни фигури на деца в близост до пешеходни пътеки в крайдунавския град. Целта е те да напомнят на шофьорите, че трябва да са внимателни на пътя и да са готови да намалят, дори да спрат, приближавайки пешеходната пътека.

БТА

Този пример следват и в Козлодуй. Макетите в Силистра са общо 10 и ще бъдат поставени съобразно одобрена схема в близост до учебни заведения. Те са на стойност 25 000 лева, които са заделени от бюджета на Превантивно-информационния център по зависимости.