0

М огат ли да се съчетаят предмети като история и биология в един учебен час?  Могат, казват Илияна Гечкова, преподавател по история и цивилизация, и Евгения Пайташка, учител по биология и здравно образование в Хуманитарната гимназия в Пловдив. Техният урок се казва “Назад във времето на социализма”. В 10-и клас учениците изучават българска история, включително и периода на социализма, но знаят малко за развитието на науката, в частност на биологичната растителна селекция, коментират от prepodavame.bg, където урокът е даден като пример.

Подобни са и темите, които съчетават биология, физика и английски език за 9-и клас, каквато е „Пчелите умират заради телефоните разговори“. В часа се разглеждат различни факти, комбинират се и се правят изводи. Урок по английски език с интегрирано съдържание в осми клас пък представя проблема за светлинното замърсяване. Най-интересно е съчетанието на урок по български език с физическо възпитание, в който децата правят различни упражнения, записани на видео, докато усвояват граматически правила.

Чужд език

Голяма част от уроците, които съдържат материал по различни предмети, се базират на чуждоезиковото обучение. Така например в Технологичната професионална гимназия "Мария Кюри" в Перник в един урок се съчетават предметите английски език и биология и история.  В един урок също се търсят връзките между учебната практика по специалността, която е обработка и контрол на материалите и френски език. Интердисциплинарният подход насърчава учениците да прилагат на практика новите знания и умения, формирани в обучението по различни учебни предмети.

Развива у тях умения да открояват връзки между процеси и явления, изучавани в различни предмети, посочват в материалите си от Департамента за информация и усъвършенстване на учители. Според специалистите в сферата на образователната система, когато се изучава чужд език, се осмислят правила от родния език и така се разширяват лингвистичните познания на учениците. От друга страна, усвояването на чуждия език дава много по-широк и детайлен поглед към природните науки.

Темата „Изграждане на вятърна турбина“ например е съчетание на английски език, математика и природни науки. В повечето природо-математически гимназии и в профилираните паралелки по природни науки съчетанието на езикова подготовка с математика, биология и химия е основен фокус.

Предмети

Да се създават не само интердисциплинарни уроци, но и нови предмети е целта, която си поставя Министерството на образованието и науката. Задачата е поставена пред иновативните училища, които са декларирали, че ще работят по модернизиране на учебното съдържание. „Тази година предвиждаме да бъдат финансирани иновационни проекти, свързани с разработването на нови учебни предмети, които трябва да са интердисциплинарни. Това е една от най-трудните задачи пред иновативните училища“, коментира дни преди откриването на учебната година просветният министър проф. Галин Цоков.

Още за тази учебна година бяха въведени над 30 нови професии,  които интегрират развитието на новите технологии, „зелени“ практики, развитието на електротранспорта и летателните средства. Тези професии изискват в подготовката си учениците от най-ранен етап да добият умения, с които да комбинират знанията си в различни сфери на науката и живота.

Някои общини като тази в Кюстендил пък имат изцяло иновативна идея. В основните училища там е бил въведен нов предмет, който се казва „Аз обичам моя роден град“. Предметът ще се изучава от 1-ви до 4-ти клас и ще се води от класния ръководител в часа на класния, съобщават от общината. Децата ще посещават забележителностите на града и ще получават важни знания като например кой е Владимир Димитров-Майстора, посещавайки художествената галерия в града.

Среща

Нова педагогическа практика „Утринна среща“ ще помага на първокласниците да се адаптират в школото. Тя ще се прилага в 15 училища във Велико Търново, Пазарджик, Плевен, Сливен и в столицата. Идеята е децата да развиват умения да общуват и да разказват, като по този начин развиват речта,  споделят и се учат да разбират другите. Срещата се провежда, като всяка сутрин учебният ден започва със споделяне между учители и ученици. „Утринна среща“ съдържа три задължителни компонента: приветствие, споделяне и новини по актуална за класа тема. Подобна практика успешно се развива в над 50 детски градини в страната, като там тя се нарича „Утринна приказка“. От нея са доволни и родителите, защото ежедневното четене на приказки обогатява речника на децата, развива въображението и им действа положително емоционално.

521 училища с алтернативни методи

521 са иновативните училища през учебната 2024/2025 година. Списъкът се одобрява от МОН и школата, които кандидатстват за него, трябва да покриват определени изисквания. Те трябва да търсят, разработват и въвеждат нови методи на преподаване, да внедряват нови педагогически практики. Тази учебна година школата, които предложат и въведат нов учебен предмет, ще получат по 18 000 лева по националната програма “Иновации в действие”, съобщават от МОН. За първи път просветното министерство ще финансира на проектен принцип иновативните училища, които работят в посока придобиване на нови умения с интердисциплинарен подход.