Д а се изкарат пешеходците от подлезите, където това е възможно.
Такава идея лансираха пред „Телеграф“ от „Спаси София“.
Причината – повечето са в окаяно състояние и са труднодостъпни. Лидерът Борис Бонев обяви, че тази идея може да се осъществи спрямо подлеза пред Централна жп гара в София, срещу който има множество сигнали и всички налични асансьори отдавна са разбити и не работят.
Идеята може да се приложи и на много други места в града, където е необходимо да се монтира светофар и да се разчертае пешеходна пътека. Хората често се жалят от тъмни, мръсни и страшни подлези по протежението на бул. „България“, като един от най-проблемните е този на кръстовището с „Ив. Ев. Гешов“ и този на „България“ и „Гоце Делчев“, където таванът буквално е в дупки и ламелите висят.
Подлезът пред НДК също е в лошо състояние както заради липсата на добра поддръжка, така и заради клошари, които спят в него и също така се изхождат в него, поради което на моменти зловонията са непоносими.
Състоянието на съоръженията на „Цар Освободител“ и „Васил Левски“, бул. „Ботевградско шосе“, в „Младост 4“, при Окръжна болница и при пазара „Иван Вазов“, този на бул. „Владимир Вазов“ при спортния магазин също не е цветущо – там често липсва осветление, мръсно е, изпочупени са плочките, а до ул. „Летоструй“ разрухата е толкова сериозна, че скоро може да паднат перилата, изядени от корозията.
В подлеза, който се намира пред гара „Подуяне“, нито един от подемниците за инвалиди, за които са хвърлени хиляди левове, не работи и достъпът до него е изцяло и само по стълби. Там разрухата също е оставила отпечатъка си. Често хората се оплакват от неработещите асансьори както при Ларгото, така и при Орлов мост, в подлеза на кръстовището на „България“ и „Тодор Каблешков“ и на много други места в града.
Алтернативата да се използват рампите от години е сложна задача заради големите наклони и най-вече заради невъзможността на количките да се поберат в отреденото разстояние между релсите. На някои места бяха излети бетонни подходи, но сам човек не може да се справи, тъй като ще се пребие, а да се изкачи, е мисия невъзможна.
Мерки
На последното си заседание за този сезон Столичният общински съвет прие мерки за поетапното ремонтиране и подобряване на достъпността на пешеходните подлези за хора с увреждания, родители с детски колички и граждани със затруднения в придвижването. По предложение на общинските съветници от групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“ ще се направи оценка и технически анализ на пространствата, ще се идентифицират местата, където има пълна липса на достъп, а също така ще се изготви план за цялостно подобряване на достъпността.
Спрямо разположението на подлезите ще се изградят бетонни рампи с нормален наклон и оформяне на наземни пътеки със светофарно регулиране, както и ще се обособяват асансьори и подемни платформи. Ще бъдат анализирани и възможностите за преустройство и закриване на подлези с отпаднала необходимост при осигуряване на безопасен алтернативен достъп.
Според решението на общинския съвет средствата за изграждане и рехабилитация на достъпността на подлезите ще бъдат заложени в бюджета на Столичната община за 2026 година.
За около 100 приоритетни подлеза ще бъдат необходими до 30 млн. лева. „Достъпната градска среда не е само въпрос на инфраструктура, но и на дългосрочна визия за развитие“, заявиха вносителите на доклада.
В момента тече поетапният ремонт на подлезите по бул. „България“, видя „Телеграф“, като първият от тях е този на пл. „Ручей“. Наскоро бяха ремонтирани и други подлези в града, предстои това да се случи и в други подземни съоръжения.
Море
Състоянието на всички подлези на територията на община Варна е отчайващо. Те са изпочупени и опасни. В нито един не работят асансьорите и подемниците за инвалиди, изградени преди години за милиони левове.
Стълбите са изпочупени, а релсите за детски колички са несъразмерни. Община Варна е съставила списък с подземните съоръжения, които имат нужда от ремонт. Те ще бъдат предложени за финансиране от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в рамките на програмата, по която общината очаква 100 милиона лева за тази година.
Основният проблем на по-голямата част от подлезите както в черноморската столица, така в Пловдив, София и в другите градове е недобрата или липсващата хидроизолация. Инцидентите в морския град са много и най-често се изразяват в паднала мазилка. Тази зима се извърши спешен ремонт на подлеза на стадион „Варна“, както и на съоръжението между квартал „Чайка“ и бензиностанцията на булевард „Васил Левски“, от чиито тавани през февруари паднаха парчета мазилка.
Работещото осветление също е кът. Лампи светят предимно в подземните съоръжения в централната градска част. „Това, което предприемаме в най-спешен порядък, е да извършваме текущи ремонтни дейности. Те са свързани предимно с обезопасяване.
Намерение на община Варна е да предвиди и видеонаблюдение на подлезите. Поетапно да бъде монтирано такова видеонаблюдение, което да намали малко тези посегателства“, заяви Тихомир Тимов от дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ в община Варна.
Четири подлеза във Варна ще бъдат ремонтирани по програмата за 100-те милиона държавна пара. Стана ясно, че общината разполага едва с 5 млн. лева за текущи ремонти, включително улици и съответно подлези.
От година насам местната власт лансира идеята за изготвяне на паспорти на всички подлези в града, в част от които има и търговска дейност. Парите от наемите на помещенията обаче не отиват целево за поддръжка на подземните съоръжения. Няма и охрана, никъде. Подлезите са пълни с просяци, а доскоро вечер се заключваха, за да не спят в тях бездомници.
Вандали ги съсипват
Жанета Йорданова
Често подлезите в страната стават обект на вандалите, които изрисуват стените им с нецензурни картинки и надписи, боядисват с боя камерите за видеонаблюдение, за да не могат да бъдат установени, къртят осветителните тела, чупят стъкла, крадат решетките на отводнителите и шахтите и пр.
.
Един от последните примери е от Русе, където дни след почистването на подлеза при кръговото кръстовище до спортната зала „Арена“ в Русе камерите заснеха как младеж шари по прясно боядисаните стени.
В този главен подлез бяха вложени много средства, за да стане приятно за преминаване място. По проект за над 500 хиляди лева пространството беше облагородено, изградиха се съоръжения за пулверизация с вода, засади се растителност, сложиха се пейки, чешмичка, но много скоро стените се изпълниха с графити и цинични думи.
По съвместен проект с немска компания общината ги почисти, но и видеонаблюдението не е в състояние да спре вандалите. По-рано в друг подлез младежи повредиха асансьор, счупиха стъкла, нашариха стени.
Някои от подлезите в Русе са в много добро състояние, например този до Математическата гимназия. За големия подлез при кръговото до спортната зала също се полагат грижи. В отчайващо състояние от години е подлезът до Централна жп гара, но в скоро време се очаква да бъде ремонтиран.
Превръщат ги в картинни галерии
Подлези в София, Пловдив и на други места в страната биват спасявани, като ги превръщат в картинни галерии. Известни художници и графити артисти ги изрисуват с тематични стенописи.
Наскоро подлезът на Районния съд във Варна се превърна в място за отдаване на почит към Капитан Петко войвода. Темата на рисунките е делото и животът на великия Капитан Петко и резонира на намиращия се в близост паметник на Воеводата.
В София подземното пространство при Южния парк се превърна в галерия, която показва птици, животни и растения в различни стилове – от реализъм до поп арт и графити букви. Пешеходният подлез „Археологически“ в центъра на Пловдив пък ще бъде обновен и превърнат в културно средище с галерии, сцена и археологически експозиции.
*Автори: Владимир Христовски, Любомир Славов