И змерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на заседание на Отрасловия съвет по образованието, цитиран от пресцентъра на министерството.
"Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес у учениците, резултатите при желание от страна на ученика и по преценка на учителя ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво", допълва Цоков.
Тазгодишните деветокласници са випускът, който ще участва в международното изследване PISA през 2025 г. Във фокуса на предстоящото издание са природните науки, затова и Министерството на образованието реши да въведе национално входно равнище по химия, физика и биология за деветокласниците с практически задачи по формата на PISA. Идеята беше анонсирана ден преди обявяването на тревожните резултати от PISA 2022, показващи, че над половината български ученици няматумения да се справят с проблеми от всекидневието.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания, обясняват от министерството. Също така ще се постави и фокус върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми като енергия, зелена енергия, парников ефект, озонова дупка, рециклиране, а учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
Министерството ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания, казва още министър Цоков.