1

М ВР ще бъде длъжно да глобява за скорост по снимки от тол камерите. И то не само за статична скорост, а и за средна. Това стана ясно от законопроект на депутата Божидар Божанов от ПП-ДБ, който поне засега събира консенсусна подкрепа у народните представители от „сглобката“, а и извън нея. В него е записано, че тол камерите трябва да се ползват и за контрол на скоростта.

Устройства

Темата стана актуална, след като от пътната агенция, собственик на камерите, ги представиха и споделиха, че между другото те имат и други функционалности, освен да засичат дали камионите са си платили пътната такса. А именно – да засичат скорост. Още тогава стана ясно, че камерите предстои да се сертифицират от Българския институт по метрология, за да могат да бъдат ползвани за контрол по скоростта. Според експерти обаче сертификацията е най-малкият проблем.

Проблем

Големият е институционален и касае това пътната агенция да споделя данните с МВР, а то от своя страна да пише електронни фишове по тях. „Без нормативни изменения няма как тези камери да се ползват за засичане на скорост“, каза за „Телеграф“ Божанов. Според него са необходими промени, които да позволят да се налага административно-наказателна отговорност чрез устройства, които не са собственост на МВР, тъй като понастоящем законът казва, че вътрешното ведомство отговаря за контрола за скорост. Това предложение предстои да бъде гласувано, като се върже с вече дългоочакваното ангажиране на камерите на общините за контрол на скоростта в градовете.

Според депутати обаче най-вероятно глобяването за скорост ще остане функция на МВР, като само нормативно ще се регулира обменът на данни с други институции, които имат свои камери. Причината е, че позволяването на други органи да глобяват за скорост води до други проблеми, като например това, че при обжалване на фиш за скорост, издаден от друга институция, при съдебното обжалване казусът пак ще стигне до МВР.

Засечка

Ключова промяна е тол камерите да се използват за засичане на средна скорост. Те са подходящи за това, тъй като са разположени начесто по всички магистрали и главни пътища, а и са вързани под един контролен център. За да се случи това обаче, системата на МВР за административно-наказателна дейност трябва да се актуализира софтуерно. „Много важно е и да се променят някои от атрибутите на електронния фиш, иначе всичките ще падат в съда“, обяснява Божанов. Причината е, че в момента по закон за всяко нарушение е нужно да бъде записано мястото на извършването, както и превишението на скоростта. При камерите за статична скорост това е точката на камерата. Ако МВР започне да глобява за средна скорост обаче, във фиша ще трябва да фигурират и двете камери, часовете на снимките, както и математическа сметка за изминатото разстояние и съответното време.

Капацитет

„Телеграф“ зададе въпроси към МВР и АПИ по темата и ще публикува техните отговори при получаване на позиция. Неофициално обаче експерти от МВР заявиха, че в момента министерството няма административен капацитет да обработи снимките на джигити дори от собствените си камери, а пристигането на още изображения само ще увеличи несъбираемостта на глобите. „При настоящата численост на звеното за обработка на изображенията няма да има никакъв реален смисъл от това да ги задължат да глобяват и по тол камерите, защото хората просто не стигат“, потвърди бившият началник на КАТ-София Тенчо Тенев за „Телеграф“. Според него единствено въвеждането на изкуствен интелект може да ускори рязко ефективността на това звено. Според Божидар Божанов обаче звеното може да бъде отпушено и чрез административни мерки, като това само малък процент от снимките да минават през човешка проверка, а по повечето фишът автоматично да се генерира и изпраща на нарушителя.

Затварят вратата за измами с ГТП

Тол камерите ще бъдат използвани и срещу измами с годишните технически прегледи (ГТП), научи „Телеграф“. Затова те ще трябва да бъдат свързани с Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ), която контролира прегледите. Промяната ще помогне да се засичат МПС на границите и да се установява в кой точно период те са били извън страната. Това ще води до автоматични глоби и отмяна на стикера за ГТП на всички МПС, за които се окаже, че са се сдобили с такъв, докато са били в чужбина. В момента измамата се прави с помощта на хора от пунктовете за ГТП, които срещу „хонорар“ издават стикер на МПС, без то да е физически в пункта. Най-често това се прави за камиони, но леките коли също не са изключение