1460 училища са закрити в България от 1991 година досега. Това показва проверка на „Телеграф“ в данните на Националния статистически институт (НСИ) и Министерството на образованието и науката (МОН). Към момента от кметове на различни общини са постъпили осем предложения за закриване на училища. До две седмици трябва да има яснота за тяхната съдба.

„Към момента не можем да предоставим данни колко и къде ще са закритите образователни институции, но очакваме в началото на следващия месец да може да кажем“, обяви пред „Телеграф“ експерт от образователното ведомство.

Спад

„Това са най-ниските числа на предложения, които имаме за закриване на училища, което, разбира се, е функция на това, че училищната мрежа е достигнала предела си на оптимизация“, каза министър Красимир Вълчев пред „Телеграф“ и допълни, че въпреки забавянето на процеса по оптимизация на мрежата обезлюдяването и негативните демографски тенденции продължават да оказват влияние.

Още миналата седмица по време на парламентарен контрол министърът информира, че в случаите, когато училищата разполагат със земеделски земи, в заповедта за закриване изрично се предвижда тези имоти да преминават към приемащото училище, за да се запази образователният им ресурс. Процедурата за промяна в училищната мрежа е регламентирана в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). „За да вземат решение за закриване, МОН прилага комплексна оценка и се съобразява с това дали има нисък брой ученици, дали има близко училище, дали има условия за социализация и дали има сегрегация“, каза още министърът.

Търговище

Едно от предложените за закриване училища е Второ основно училище в Търговище. В него се обучават 39 ученици, от които седем са в седми клас и няма първокласници за следващата учебна година, поради което броят на учениците ще намалее до 32. „Тук по-важният фактор е, че училището е сегрегирано – обстоятелство, което оказва негативно влияние върху образователните резултати на децата, особено тези от уязвими групи“, коментира Вълчев и поясни, че общината прави предложението от гледна точка на политиката за десегрегация. Учениците се очаква да бъдат пренасочени към Трето основно училище „П. Р. Славейков“ в Търговище, където се обучават 269 деца и възможностите за социализация са значително по-добри.

Драстично

Интересно е да се отбележи, че България изпада драстично от класацията в сравнение със ситуацията у нас преди век. От над 10 хиляди училища и първо място на Балканите по образователен растеж сега сме доста по-назад. Преди 25 години общообразователните училища у нас бяха 2843, или 4 пъти по-малко спрямо най-добрия си период. Оттогава ежегодните данни на НСИ показват тенденция на постоянен спад – до 2329 училища в края на отминалата учебна година. Като най-сериозен, по данни на НСИ, е спадът при началните училища – от 374 през 2000/2001 до 129 през 2024/2025 учебна година – с цели 65,51%. Средните общообразователни училища, от друга страна, увеличават броя си – макар и не с такава голяма разлика: от 438 през 2000/2001 до 497 в момента – или с 13,5%.

Данните показват още, че през същия период учениците, които са част от образователната система, са намалели почти наполовина: от 1 366 927 в началото на 90-те до 713 500 през 2024 година. В момента над 15 хил. деца са записани в частни училища.

Закритите училища по области

Благоевград – 52

Бургас – 50

Велико Търново – 47

Варна – 55

Видин – 24

Враца – 49

Габрово – 21

Добрич – 37

Кърджали – 48

Кюстендил – 39

Ловеч – 31

Монтана – 34

Пазарджик – 31

Перник – 13

Плевен – 48

Пловдив – 51

Разград – 32

Русе – 35

Силистра – 30

Сливен – 27

Смолян – 43

София-град – 79

София-област – 33

Стара Загора – 40

Търговище – 43

Хасково – 48

Шумен – 53

Ямбол – 28

Извън България – 1

*Забележка: Данните са според Регистъра на институциите в системата на предучилищното и училищното образование.

Постоянно обновяват списъка на средищните школа

За да противодейства на тенденциите за намаляване на населението и закриване на училища в много райони в страната, държавата преди всяка нова учебна година обновява списъка със средищните и защитените детски градини и училища.

Междуведомствена комисия към министъра на образованието прави оценка на внесените предложения за допълнение, извършва преглед на действащия списък и прави предложения за включване или отпадане на детски градини и училища от него. Предложението първо се подлага на обществено обсъждане, а на финалната права се одобрява от Министерския съвет.

Защитено училище е училище, чието закриване би довело до нарушаване на достъпа до образование. Законът забранява те да бъдат закривани.