0

М инистерството на образованието и науката ще подкрепи предложението за създаване на възможност за повторно явяване на държавен зрелостен изпит (ДЗИ) след 12 клас. Това стана ясно по време на среща между министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и омбудсмана на България Диана Ковачева. Предстои детайлите по предложението да се уточнят и да се проучат възможностите кога най-рано ще започне да се прилага.

„Целта ни е да дадем възможност на зрелостниците да повишат своите резултати, защото в момента оценките от матурите остават за цял живот, което е несправедливо“, обясни Диана Ковачева. Министър Цоков подчерта, че екипът му също работи в тази посока и търси най-доброто решение, за да се даде подобна възможност максимално скоро. „Важно е да дадем възможност за повторно явяване и на учениците, които вече са положили своите матури и да обсъдим с висшите учебни заведения механизма за признаване на тази оценка при кандидатстване, без да се наложи повторно издаване на диплома за завършен 12 клас“, каза проф. Галин Цоков.

Участниците в срещата се обединиха около мнението, че работещ вариант е желаещите да се явят повторно на матура е като бъдат включени на изпита по ДЗИ за съответната следваща година.

МОН и омбудсманът ще организират и дискусия с родители на деца със специални образователни потребности. Проф. Цоков съобщи, че се подготвя промяна в нормативната уредба за приобщаващото образование. „За нас е много ценно да чуем проблемите от практиката и опитът на родителите, за да намерим най-верните решения“, подчерта министърът. Той допълни, че институцията на омбудсмана от години работи в тази област и техният опит ще бъде много ценен в този процес.

Диана Ковачева постави и проблема с множество жалби и сигнали по отношение изпита след 7 клас. Тя изрази позиция, че трябва да се обмислят всички възможности за създаване на възможност за втора дата за този изпит. Министър Цоков представи предприетите действия от страна на МОН в тази посока и идеи за организационни промени, свързани с националното външно оценяване.