Д есетки миряни се събраха на литургия в храм "Св. Неделя" на Разпети петък – най-тъжният ден в християнската религия, в който отново съпреживяваме кръстната смърт на Спасителя Господ Иисус Христос, предаде БГНЕС.
След отслужената вечерня в храм "Св. Неделя" беше изнесена Светата Плащеница, изобразяваща погребението на Иисус Христос. Свещениците обиколиха три пъти Разпятието Христово, носейки Плащеницата.
След този ритуал, на миряните беше раздаден здравец.
Хора от всякакви възрасти спазиха християнската традиция, като първо целунаха, а след това минаха под Светата Плащеница, за да измолят здраве, мир и божие благоволение.
Епископ Поликарп каза, че днес скърби не само целият народ, но и природата. Той добави, че всеки един от нас е необходимо да бъде смирен и със смирение да подходи съм Кръста и Светата Плащеница.
Епископ Поликарп посочи, че Божият син дойде не за да съди света, а за да спаси света. "Юдеите в него видях враг и го хванаха, и го бичуваха, и го съдиха, и го разпнаха, и го убиха", заяви той.
"Както неговото раждане, проповед, осъждане, разпъване на кръст и всичко онова, което се случи, беше изказано и се изпълни, че всичко това се случи, за да повярвате, че Иисус е синът Божий, който дойде да спаси света", отбеляза епископ Поликарп.
Той призова да се изпълним с духа Христов, с неговото смирение и любов, и когато Го поглеждаме на кръста, да виждаме Спасителя, който ни бе изпратен, защото Спасителят пострада на кръста не заради себе си, а заради нас.
Епископ Поликарп се обърна към миряните в храма с думите да се стремим да станем по-добри, по-мъдри, по-човечни един към друг.
Минаването под Светата Плащеница пресъздаване поклонението на Божи гроб, каза още духовното лице, призовавайки да си спомним за всичко, през което Спасителят премина за нас.
Велики петък е най-тежкият ден за Божия син Иисус Христос, който е разпънат на кръст.
Божият син е обвинен, че се е нарекъл Цар юдейски и подготвя бунт срещу римското управление на провинция Юдея и е предаден на съд на римския легат в провинцията Пилат Понтийски, който смята обвиненията за неверни и предлага да Го освободи, но тълпата, която се е събрала пред двореца му крещи: "Разпни го, разпни го". Това е същата тази тълпа, която в неделя е скандирала в екстаз "Осанна, Осанна".
Пилат си измива ръцете, за да не падна кръвта на Христа върху него и Го предава на войниците. За присмех те възлагат на главата Му трънен венец вместо корона и Го повеждат към Голгота, лобното място за разпъване на кръст на разбойниците и враговете на империята.
Нарамил тежкия кръст, с изранени нозе и обляно в пот и кръв лице, Иисус поема последния си път към хълма Голгота. Състрадателната Вероника изтрива лицето Му с кърпата си и я хвърля върху керемидите на оградата покрай, която минават. Така се появяват първите неръкотворни образи на Спасителя – "Свети Убрус" ("Светото покривало за глава") и "Светата Тигла" (от латинското тегула – керемида).
На лобното място Иисус Христос е прикован към Кръста и разпнат между двама престъпници. "Беше третият час и Го разпнаха. Имаше надпис за вината Му: Цар юдейски. С Него разпнаха и двама разбойници, единият отдясно Нему, а другият отляво. И се сбъдна Писанието, което казва: "И към беззаконници бе причислен" (Марк, 15:25-28).