Н ад 59% от клиентите на „Техем“ в София са надплатили с променливите си месечни сметки през отоплителния сезон 2024/2025 г., съобщи топлинният счетоводител с най-голям дял на пазара. „Топлофикация София“ трябва да им върне сумата в повече от реалните изравнителни фактури, сметнати с данните за ползването, отчетени на топлинните разпределители върху радиаторите и апартаментния водомер за топла вода. Данните от изравнителните сметки показват, че индивидуалното потребление и месечното реално отчитане са най-силният фактор за по-ниски сметки през сезона и по-ефективно ползване на топлинната енергия, поясниха от „Техем“.
Данни
Средният годишен разход за отопление и топла вода на имот от 50 до 70 кв. м е 782,15 лв. без ДДС, съобщи топлинният счетоводител. За предишния сезон – 2023/2024, който беше с 35 дни по-кратък и със сходни температури, разходът е бил само с 5% по-малък, или 747,70 лв. По-ниската цена на топлинната енергия (128,25 лв./мвтч без ДДС спрямо 137,93 лв. в предишния сезон) и намаленото потребление на топла вода (–8%) компенсират по-високия разход за отопление (+17%).
Доплащане
Домакинствата, които са потребили повече топлинна енергия от платената с месечните си сметки през сезона, трябва да доплатят на столичното парно консумираната в повече енергия. Средната сума за доплащане е 190 лева и тя е с 13 лева по-голяма, отколкото преди година. Потребителите могат да видят какъв е нейният размер в изравнителната си фактура, която са получили с юнската месечна сметка, или ще получат до 15 август с фактурата за месец юли. Потребителите, на които „Топлофикация“ има да връща надплатени суми, имат да получат средно 157 лв. без ДДС, което е с 5 лева повече от миналата година. Те могат да я оставят за плащане на следващи сметки или да си я получат в каса на „Топлофикация“. Потребителите, които забележат грешки при отчета на уредите, което прави грешни и изравнителните сметки, или сметките им са необичайно високи в сравнение с ползването, могат да поискат нов отчет и да оспорят изравнителната си сметка до 31 август пред топлинния счетоводител.
Дистанционно
Клиентите, които имат дистанционни уреди и ползват месечен дистанционен отчет, са изразходвали средно 15% по-малко енергия от тези с годишно изравняване. Основен фактор за това е, че получават сметка за реално потребление всеки месец и могат да реагират навреме, като ограничат разхода. До 31 декември 2026 г. всички уреди за дялово разпределение, включително водомери за топла вода в топлоснабдени сгради, трябва да бъдат подменени с дистанционни.
