233 школа от общо 360, в които се учи на две смени, ще минат само на една, посочи бившият просветен министър Красимир Вълчев по време на дискусия в образователната комисия в парламента.
Тя бе по повод законопроекта на ПП-ДБ, който предвижда общините да осигурят минимум три безплатни места за паркиране около или в близост до училища, ясли и детски градини. По време на дебата бе изказано мнение, че ако децата ходят на училище само сутрин и часовете са в една смяна и довеждането им до учебното заведение ще се облекчи. Законопроектът обаче беше отложен за следващия парламент, но пък депутатите признаха, че проблем има и той трябва да се решава.
Проекти
Преминаването на едносменен режим ще стане възможно за повечето ученици, след като се изградят нови 33 сгради. Други 57 пък трябва да бъдат реконструирани, обновени, а на някои места те се пристрояват. За изпълнение на тази програма са предвидени 240 млн. лева, като общините кандидатстват с проекти. Тя е действаща до 2027 г. Когато се изпълни, 24 000 ученици ще преминат на едносменен режим. В момента в София на две смени продължават да учат 141 194 ученици, което е 51% от всички учащи от 1-ви до 12-и клас. Още 110 389 деца в други 20 области в страната също обръщат смяната. Макар и не единствена, това е една от причините в определени часове, да се струпват много автомобили около учебните заведения. И ако за големите ученици не е проблем да слязат в близост до училището, то за родителите на малчуганите от ясли и забавачки паркирането се оказва предизвикателство, защото трябва да заведат децата до входа и да изчакат да ги приемат.
Свобода
Законопроектът на ПП-ДБ дава свобода на кметовете да решат как да организират паркирането около учебните заведения. „Централната власт трябва да задължи местната, за да може да се реши проблемът, но местните управи имат пълната свобода за съответната организация. Може би трябва да се уточни за какъв брой жители законът ще действа, защото проблемът е по-сериозен в големите градове“, изтъкна един от вносителите на законопроекта Венко Сабрутев. Той подчерта, че когато има добра воля, всяко кметство може да определи зона за свободно паркиране, която може и да не е в непосредствена близост, ако няма никаква възможност да е до оградата на школото. Сабрутев даде пример с частно училище, което е наело паркоместа като служебен абонамент и родителите имат специални картончета, които се поставят на автомобила.
Стикери
Въпросът за контрола обаче извади на светло въпроси, на които предложените промени в Закона за движение по пътищата не дава отговор. Ако се раздадат стикери на родителите, които да се поставят на стъклото, подобно на инвалидните, винаги съществува презумпцията, че някой ще нарушава правилата. Тъй като много автомобили се струпват по едно и също време, може да се предизвикат и сблъсъци. Това се случва често не само в центъра на София, където огромен проблем има с две училища в идеалния център. Преди години родители протестираха срещу велоалея в кв. Бояна, защото сутрин се образуваше 2 км опашка от автомобили, които спират, за да оставят децата на училище.
„Няма как да се подберат, колко от родителите ще имат право да паркират пред детската градина или училището на детето си, това ще доведе до сериозни конфликти между родителите, а няма как да има паркоместа за всички, това е ясно на всички“, коментира депутатът от ГЕРБ Петър Николов, който е баща на четири деца и също призна, че воденето и прибирането е изпитание. „60% от децата пристигат на училище с автомобил и това струва на родителите между 60 и 80 лв. месечно. Проблем има и той трябва да бъде решен“, изтъкна Сабрутев. Останалата част от комисията обаче се обедини над становището, че проблемът наистина трябва да се решава, но трябва да се обмислят много добре детайлите. Ако се приеме набързо, след това ще възникнат допълнителни въпроси и проблеми, на които законопроектът не дава отговор. Освен това общините и при сегашното законодателство могат да осигурят безплатен режим на паркиране на родителите, които искат да оставят децата си на училище, но обособяването на отделни безплатни паркоместа около сградите е почти невъзможно за големите градове.
Без подземни гаражи под школата
Старата идея за изграждане на подземни паркинги под училищата и в близост до учебни заведения беше подновена тази година, но отново отхвърлена. Новата управа на Столичната община, където воденето и прибирането на децата от училище често е мисия невъзможна, допускаше, ако не директно строителство, то поне поредното отваряне на темата. Предложението на столичното кметство се отнасяше до изграждане на подземни паркинги под 22-ро и 41-во училище и до 43-та детска градина в район „Триадица“. Мотивите за съпротива обаче са, че паркингите ще се ползват само в определени часове от деня и най-вече, защото изгорелите газове от автомобилите ще замърсяват въздуха на децата. „Въздухопроводите, които извеждат изгорелите газове, ще минават по фасадата на тези детски заведения и ще отиват в атмосферата точно над главите на децата ни“, заяви по време на дебата съветникът от ГЕРБ Мирослав Боршош, който е и председател на общинската комисия по образование и култура в Столичния общински съвет. Заедно с колегата му Антон Хекимян те са сред най-яростните противници на строежите на подземни гаражи под училища и детски градини.