0

Н едостигът на преподаватели в системата на българското образование е огромен. Най-много липсват математици, химици и биолози. Това съобщи председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева по време на четвъртия международен форум „Образованието през парадигмата на хуманизма и изкуствения интелект“, който бе открит днес в Икономическия университет във Варна. Тя обясни, че постоянно се търсят педагози от тези специалности, но и в университетите няма желаещи да ги завършат, защото са трудни и никой не иска да учи толкова много.

ОЩЕ ТАЗИ ГОДИНА: Махат диктовката от малките матури!

По тази причина около 2500 пенсионери отново ще се върнат в образователната система тази година, каза тя и уточни, че това е временно решение и скоро проблемът ще бъде още по-голям, като се очаква след две години да няма учители по математика.

Възраст

Средната възраст на педагозите към момента у нас е 52 години, като е намалена за последните шест години, когато е била 55 и това е положителен знак, посочи още Такева. Тя съобщи, че за 2025 година ще се иска ново увеличение на заплатите в системата, защото те са ниски за мъжете, а трябва да има баланс и професията да не е феминизирана. Синдикатът ще поиска минимум 15 процента увеличение на възнагражденията, за което са необходими 689 милиона лева допълнително и тези изчисления са изпратени в МОН и Министерството на финансите и още от 15 септември т.г. започва преговор за бюджета за догодина, уточни Такева.

Отново ще бъде повдигната и темата за увеличаване на учебната година, каза още Янка Такева във Варна. Според нея това е наложително, за да се преподаде всичко по учебната програма и да се затвърдят знанията.

Технологии

По темата на форума за изкуствения интелект Янка Такева коментира, че той вече се използва през най-различни програми в класната стая, служи за обогатяване на методите и това е изключително интересно за учениците. Прилага се по всички учебни предмети и е много подходящ за децата със специални потребности. Изкуственият интелект е нещо, без което българският учител вече не може, но ние разработихме правила за използването му, за да не доведе до понижаване на комуникативните и речевите умения на децата. На това се противодейства с акцентиране върху хуманитарните дисциплини и обогатяване на речевия запас.