Д ългоочакваната еднодневна винетка, която България бе принудена да въведе заради изисквания на Европейския съюз, се отлага с шест месеца, а водачите ще могат да си я купуват едва през февруари догодина.
Това става ясно след окончателното обнародване на промените в закона за пътищата, които депутатите приеха преди две седмици.
Цена
От публикуваните текстове става ясно, че у нас се въвежда и еднодневна винетка, освен вече наличните уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна такава. Специално е уточнено обаче, че текстовете за въвеждането на еднодневния електронен стикер влизат в сила 6 месеца след обнародването – или иначе казано на 1 февруари 2026 г. Дотогава Министерският съвет има срок да определи цената на дневната винетка. Очаква се тя да е на цена малко над половината на настоящата уикенд винетка, която струва 10 лв., ако тя се запази такава. Това означава, че цената ѝ ще е 6-7 лв. В момента уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна винетка струват съответно 10, 15, 30, 54 и 97 лв.
Срок
Правителството ще трябва да реши и за срока, за който ще важи еднодневната винетка. В момента по закон всички винетки влизат в сила от часа на покупката освен в случаите на отложен старт, когато важат от 0 ч. на посочената дата. Валидността на винетките обаче винаги е до 23:59 ч. на съответната крайна дата. Ако това правило се приложи и към дневните винетки обаче, това би означавало, че те биха покривали период от близо две денонощия. Така например, ако останат настоящите правила, еднодневна винетка, закупена в 1 ч. на 6 август, би имала валидност до 23:59 ч. на 7 август или близо 48 часа.
Забавяне
Защо ще чакаме шест месеца за реалното въвеждане, за „Телеграф“ обясни пътният активист Диана Русинова. „Нейното въвеждане не може да се случи „от днес за утре“. Става дума не просто за обикновено добавяне на нова опция в системата, а за създаването на изцяло нов продукт в рамките на съществуваща правна и техническа инфраструктура, каквато е електронната система за пътни такси“, каза Русинова, като уточни и че три месеца са необходими само за нотификация за промяната на тарифата към Европейската комисия. Тя трябва да прецени дали цената е пропорционална на тази на другите видове винетки, както и дали отговаря на разходите на пътната агенция за инфраструктурата.
