О т тази пролет на стоянките на Трета авиобаза до Граф Игнатиево до МиГ-29 е F-16. И двете платформи са български, а заявката е в едно, може би по-близко, бъдеще заедно да охраняват небето и на НАТО, и на България. 

Как тази, определена от премиера като идеологическа промяна, се отразява на пилотите ни в навечерието на празника споделиха военни пилоти пред БНР.

Технологичната и идеологическа промяна във ВВС започна тази пролет с идването на първия от първите осем изтребителя F-16. За майор Тодор Тодоров - след 5 години обучение, технологичната промяна е факт от близо 5 години. Той е един от първите, изпратени да се обучават на новите самолети. 

За това кога F-16 ще поемат дежурството, майор Тодор Тодоров казва, че не зависи от него. Но оценява способностите, които носи машината.

Приемствеността е важна, казва той в коментар на факта, че в момента в авиобаза Граф Игнатиево има две поколения пилоти – на F-16 и на МиГ-29.

Майор Кирил Гинев лети на МиГ-29 от 2016 година. И като Майор Тодор Тодоров казва същото. Ролята на МиГ-29 ще остане важна, заради това, което тя осигурява в преходния период между двете платформи.

"Професията на военния пилот е специална професионална категория от обществото", казва майор Кирил Гинев. И затова смята не само себе си, а и колегите си за професионалисти в областта. Споделя, че това самочувствие е важно за спецификата на работата и нуждата да се вземат бързи и важни решения. 

Дали всичко, което и майор Тодоров, и майор майор Кирил Гинев ще се случи, зависи от хората. Това потвърждават и трима бивши командири на Трета авиобаза до Граф Игнатиево, където за известно време напред на стоянките ще стоят и МиГ-29, и F-16. 

О.з. генерал-майор Евгени Манев казва: 

"На всички във ВВС да кажа, нека не се насочваме само към летателния състав. За да изпълни задачата пилотът, стоят много специалисти. На всички спеицалисти във ВВС желая колкото излитания има, толкова и кацания."

Бригаден генерал Иван Лалов, който между 2014 и 2018 година е командир на авиобазата, също коментира F-16, както и ген. Симеон Симеонов, който и като командир на ВВС е посрещал и първата нова западна техника за ВВС.