Б ългария е на първо място по най-опасно шофиране в Европа. Това показват най-новите данни от Европейския съвет за безопасност на транспорта. В класацията попадат още съседните страни Румъния и Сърбия, както и държавите Латвия и Хърватия. През 2023 година страната ни регистрира 526 смъртни случая. Това е със 79% повече от средното за ЕС.
"Като необичаен случай съм виждала управление на автомобил с над 7 промила алкохол в кръвта от човек, зависим от алкохол”, каза адвокат Силвия Петкова, пред NOVANEWS.
Според нея основните причини за тежките катастрофи са превишената скорост и неправилните действия на водача. „Има противоречива сигнализация на пътните знаци и маркировката, което допълнително може да обърка водачите”, допълни юристът.
„Не мисля, че са необходими законодателни промени. В последните 20 години наблюдаваме размера на наказанията за пътни престъпления, но виждаме и увеличение на броя на катастрофите и на жертвите. Наказанията на виновните шофьори са справедливи и адекватни”, заяви адвокат Петкова.
Шофьори не бяха изненадани от последната статистика, че страната ни е най-опасната страна за шофиране в Европа. „Пътищата не са в добро състояние, наклоните по завоите са обратни и има дупки дори на магистралите”, каза водач.
„Много хора нямат опит да шофират в тежки метеорологични условия или по магистрала с висока скорост ”, заяви друг шофьор.
Основните причини за оглавяването на негативната класация за движението по пътищата в страната ни са превишената скорост, неизползване на предпазни колани и шофирането в нетрезво състояние. Потвърждава го и автомобилният експерт Румен Дунев. Според него проблем има и в техническото състояние на колите.
„Автомобилният парк в България е на над 17-годишна възраст и голяма част от колите нямат система за подпомагане на водача, което усилва рисковете на пътя. В европейските държави автомобилите подпомагат и асистират водача”, каза Румен Дунев.
„Винаги съм казвал, че поведението на водачите на пътя е огледало на техния живот. При положение че сме една от най-бедните държави в ЕС, хората са постоянно потиснати от всякакъв вид битовизми и лишения. Това рефлектира на пътя, понякога и под формата на агресия”, заяви Дунев.
Според експерта дигитализацията на обучението за шофьори и редовния контрол върху пътя са решението.
По този начин новите водачи, които се записват на шофьорски курсове, 100% ще получат часовете си, заложени по програма. Всяка трета катастрофа е с участието на тежкотоварен автомобил. От Сдружение Автотехнически Експерти сме внесли предложение за съставяне на един контролен орган, който да може да обхване целия транспорт, каза бившият автомобилен състезател. Според него хората трябва да внимават повече зад волана, да спазват ограниченията и да карат със съобразена скорост, когато е нужно.
Ако учебният процес по шофиране бъде дигитализиран, ще бъде сигурно, че водачът е преминал всички часове по кормуване. Заради новите изисквания се очаква цените на автокурсовете да се повишат до 2000 лева.