Н ови климатици, ремонтирани бани и 15% отгоре върху заплатите. Това са мерките, с които ръководството на БДЖ се опитва да подобри условията на труд в компанията в последната й година като монополист на пътническия жп пазар у нас.
През 2025 г. за пръв път на превозвача предстои да се бори на конкурс за линии и влакове и от персонала се очаква именно сега да покаже добри резултати.
Прохлада
Сред новостите за локомотивните машинисти на компанията е климатизирането на старите локомотиви „Шкода“, които въпреки че са произведени през 70-те години на миналия век, минаха капитален ремонт и продължават да теглят влакове редом с новите локомотиви „Сименс“. Според много машинисти шкодите са уникални локомотиви и след ремонта си са буквално като нови.
С прясна обществена поръчка за тях са поръчани над 30 нови климатици, а за други 40 е предвиден ремонт. „Климатиците са много важни в тези локомотиви, защото те нямат фабрични такива, а повярвайте, в тази машина през лятото не може да се диша, ако няма охлаждане“, коментира за „Телеграф“ шефът на жп синдиката към КНСБ Петър Бунев. Климатик ще бъде поставен и на един от теснолинейните локомотиви по маршрута Септември-Велинград-Банско-Добринище.
Пари
Най-важният стимул за персонала обаче остават 15-те процента повишение на заплатите, което се очаква от Нова година. То следва такова отпреди година, когато заплатите бяха вдигнати с 20%.
Същите добри новини чакат и заетите в Национална компания „ЖП Инфраструктура“, държавното предприятие, което стопанисва гари, релси и контактна мрежа у нас.
И за двете компании повишенията са договорени с колективния трудов договор от 2023 г. С новото покачване се очаква заплатите в БДЖ-ПП и НКЖИ да достигнат до около 2300 лв. брутно, с което да достигнат или сериозно доближат средната за страната.
Отдих
Продължава работата и по подобряването на условията на почивка за заетите особено като локомотивни машинисти, ревизор вагони и ремонтни механици в депа и гари. Според Бунев предстоят ремонти на много почивни стаи и места за преспиване. Ще се ремонтират и бани в ремонтни депа, които заетите ползват след края на работния ден. В стаите за почивка се инсталират климатици. В Шумен предстои ремонт на стаи за почивка, а на Централна гара София се планира ремонт на цялата сграда на ревизорите и маневрените бригади.
Ремонти
През 2025 г. в НКЖИ предстоят ремонти на работните помещения на ръководителите движение в няколко гари. Работи се и по закупуването на лека механизация за поддръжка на железния път. По тази линия ще се купят багери, които работят на жп линията и сменят траверси значително по-бързо, откогато това се прави ръчно.
„За БДЖ-Пътнически превози пък 2025 г. е ключова, защото предстои конкурсът за бъдещата държавна обществена пътническа жп услуга. По тази причина дружеството трябва да се напъне и да покаже много добри резултати, защото всичко това ще е в общественото полезрение с оглед конкурса за бъдещия договор, който се очаква да е за осем години“, каза Бунев.
Той изрази надежда, че с идването на 10 нови локомотива „Смартрон“ БДЖ-ПП ще може да спазва графика си безпроблемно и закъсненията значително ще намалеят.
„Особено важно е БДЖ да са много активни по поддръжката на новите немски вагони, да няма гафове като този с климатиците през лятото и в крайна сметка да се предлага една качествена услуга на пътниците в тази решителна година“, добави синдикалистът. През 2025 г. окончателно трябва да заработи и онлайн билетоиздаващата система, автоматите за продажба на билети по големите гари, както и информационната система за движението на влаковете.
Шофьор заби рейс на БДЖ в преспите
Спасителна акция за изваждането на закъсал автобус, превозващ 50 пътници на БДЖ, се проведе миналата нощ край село Габровци и махалите Шодековци и Димитровци в Прохода на Републиката, предаде БНР. Автобусът е на старозагорска фирма и е пътувал от Дъбово към Горна Оряховица.
Във виелицата и намалената видимост обаче шофьорът объркал пътя и от Прохода на Републиката поел към Габровци. След като узнал грешката си, шофьорът опитал да обърне в тесен участък, където изпуснал управлението и автобусът се заровил в преспите. Сигнал за произшествието бил получен около 00:30 ч. в петък.
Незабавно е изпратена специализирана техника на противопожарната служба. Акцията е приключила благополучно и в 2 ч. 50-е пътници са отпътували към Горна Оряховица, съобщи кметът на Велико Търново Даниел Панов. Тежко вчера оставаше положението в община Елена, където все още много населени места бяха са без ток. Причините са много паднали дървета върху електропроводите на "Енерго Про".
Деян Дянков