0

Е дин ресурсен учител работи със средно 12 деца със специални образователни потребности (СОП). Това показва справката, предоставена от Министерството на образованието и науката (МОН) за „Телеграф“. Общият брой на тези деца от I до XII клас е 18 489, като с тях работят малко над 1500 ресурсни преподаватели по данните за учебната 2022/23 година. Проверката на "Телеграф" беше провокирана от случая с изчезналата 17-годишна Ивана от Дупница, която е в неизвестност от 22 февруари, която обаче не е регистрирана със СОП. Именно нейният случай провокира още по-голям интерес към темата за работата с тези деца и проблемите пред системата. Кметът на Дупница Първан Дангов също сигнализира за пропуски и от страна на родителите на момичето, които са се срамували да признаят за проблемите на дъщеря им. Той отчете и че отношение към изчезването има тормозът, на който тя е била подлагана в училище.

Проблем

Сравнително малкият брой ресурни учители, които имат основна задача в подкрепата на децата със СОП в образователната ни система, не е единственият проблем. Родители сигнализират, че е важно да се отчете и тяхното неравномерно разпределение. Дори в столицата има начални училища, които разполагат с до петима ресурсни, докато в по-големите школа, които подготвят и гимназисти, има само по един.

„Ресурсните учители имат норматив от 25 астрономически часа седмично и в рамките на тези часове всеки ресурсен учител работи с до 12 деца или ученици със специални образователни потребности. Броят на часовете, в които работи с едно дете или ученик, се определя от оценката на индивидуалните потребности на детето или ученика, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие“, потвърдиха пред „Телеграф“ от МОН.

Подкрепа

Децата и учениците със СОП, които се обучават в системата на предучилищното и училищното образование (в това число и тези, които се обучават в специалните училища и в специални групи в детските градини) се подпомагат от общо 5526 педагогически специалисти. Това показва още справката от МОН. Освен ресурсните учители, които са точно 1535, назначени са още 1380 психолози, 957 логопеди, 70 рехабилитатори на слуха и говора, 134 учители за деца с нарушено зрение, 11 учители на деца с увреден слух и 19 учители за деца с умствена изостаналост. Към тях се добавят и още 851 педагогически съветници, 466 възпитатели и 103 други педагози. Бройката обхваща и заетите в детските градини. Там са регистрирани още 5739 деца със СОП и така общата бройка в образователната ни система достига 24 571.

Приобщаване

Образователното ведомство акцентира върху основната цел на работата с децата със СОП, която е те да бъдат приобщени. От МОН уточняват, че се реализират дейности по осигуряването на условия и ресурси за изграждане на подкрепяща среда в детските градини и училищата, както и за осигуряването на обща и на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици със СОП. Ангажиран с подобни задачи е и непедагогически персонал от 124 души. Най-голям дял от него са социалните работници – 115. В системата на МОН работят петима рехабилитатори, двама ерготерапевти (б.р. - подпомагат лицата с функционални ограничения да извършват всекидневните си дейности по най-добрия начин спрямо своите способности) и двама кинезитерапевти.

На 8701 от децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават в училищата и детските градини (без специалните училища и центровете за специална образователна подкрепа), е предоставена допълнителна подкрепа от 1143 педагогически специалисти от регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. В детските градини и училищата са назначени 594 помощници на учителя, както и 1117 образователни медиатори.

Хиляди не успяват да завършат

Хиляди деца със СОП не успяват да завършат задължителното обучение до 16-годишна възраст, показва анализ на администрацията на националния омбудсман Диана Ковачева. Причината - малко от тях имат възможността за допълнителна подкрепа от помощници на учителя заради липса на финансови средства.

Анализът на омбудсмана от края на миналата година показва, че 10 000 деца със СОП и с увреждания са извън образователната система, 70% от детските градини и училищата нямат изградена достъпна среда, учителите са неподготвени за работа със специални деца в обща класна стая.

„Да бъдат създадени пространства в училищата и в детските градини, в които тези деца да влизат. Да бъдат адаптирани помагала, учебници за нуждите на тези деца, те да имат повече часове в училище, за да могат действително да бъдат част от образователната система”, призова Диана Ковачева.

Тази година бюджетът за приобщаващо образование е увеличен със 7%, а целта - разкриване на повече работни места за психолози и логопеди.

„През последните години голяма част от училищата се ориентират към формиране на свои ресурсни екипи в самото училище, които да работят с децата със СОП. Но все още съществуват и такива, които ползват специалистите от регионалните центрове. Може би през следващата година една от основните задачи във все повече училища е да се разкриват места за такъв тип специалисти”, каза министър Галин Цоков през декември.

Случаите на агресия се увеличават до 4057

През изминалата учебна година регистрираните инциденти с агресия в училище са 4057, показват официалните данни на МОН. За сравнение през учебната 2021-2022 година те са били 2744.

„По време на пандемията формите на насилие, които се наблюдаваха, бяха свързани най-вече с онлайн тормоза. Сега това, което се наблюдава като тенденция, е увеличаване на тези случаи в училищна среда”, обясни Камелия Николова, експерт от Държавната агенция за закрила на детето.

„Не са малко и случаите на насилие над учител, което е упражнено от ученик на територията на учебното заведение. През изминалата година те са 207“, разкри още Камелия Николова.