0

П оправяме автомобилите си в нелицензирани сервизи, където извършваните ремонти са със спорно качество. Това заяви пред „Телеграф“ председателят на Европейския център по транспортни политики Диана Русинова. Според нея не са малко и случаите, в които повреди се отстраняват пред жилищния блок или в нечий гараж. „В България караме най-зле поддържаните автомобили. У нас колите нямат сервизни истории и не се знае кога и какво е правено по тях. Нямаме лицензионен режим на сервизите – кой ремонтира колата ви в дадения сервиз, никой не знае“, твърди Русинова. Тя посочва, че не е ясно какви части се влагат в автомобила, имат ли гаранция. Експертът разкри, че от година има сериозен отпор срещу въвеждането на регистър на сервизите. Според нея именно заради това е възникнал и проблемът с по-новите бензинови автомобили, които тази година не можеха да минат техническия преглед заради завишените допустими нива на изгорели газове.       

Експертиза

Русинова посочва, че друг съществен проблем, който съществува на много малко места в Европа, но и у нас, е липсата на изисквания, на които трябва да отговарят майсторите, за да имат право да поправят автомобилите. „Има нежелание в сектора да се въведат някакви правила. У нас няма никакви изисквания към сервизите – кой ви прави колата, с какви познания е този човек, това никой не знае, но най-лошото е, че и хората не се интересуват“, коментира тя. Русинова обръща внимание и на това, че не се знае каква част от тях работят в сивия сектор, а и не се знае какъв процент от тях плащат осигуровки, данъци и каква е гаранцията, че извършват качествени ремонти, гарантиращи безопасността на пътуващите в автомобила. Председателят на ЕЦТП коментира и горивата, които се продават в България. „Публична тайна е, че у нас се продават най-некачествените горива“, твърди Русинова.