А рт инсталацията на художника Иван Мудов „Гранични цветя“ бе изметена от двора на Националния исторически музей. Това се ожали самият той в социалните мрежи. Това е инсталация от пластмасови отпадъци, събрани от автора по време на погранични обиколки по българо-турската граница. На страницата си във Фейсбук той твърди, че още на следващия ден произведението е премахнато от служители на музея, без да бъдат уведомени нито художникът, нито кураторите и че не е имало възможност за диалог с институцията.
Недоразумения
„Телеграф“ се свърза с директора на НИМ доцент д-р Бони Петрунова. Ето какво обясни тя: „Получилото се наистина е голямо недоразумение, може да се формулира най-точно като разминаване между експозиционната площ и намеренията на художника. Изобщо абсурд беше да се допусне това нещо. Това е тревна площ и е нелепо да се нахвърлят тези разноцветни пластмасови торбички и пликчета. Защото посетителите наистина ги възприеха просто като боклуци. Нашите служители охраняваха инсталацията и след като се видя, че посетителите й обърнаха внимание и я снимаха, в крайна сметка я изхвърлиха. Нямаше договорен срок колко време тя трябва да престои, а и в нея преобладаваха леките найлонови торбички, които при силния вятър, който ни връхлетя тези дни, щяха да се разхвърчат навсякъде. Ако инсталацията беше в някакво заградено пространство, щеше да е вече друга работа. В интерес на истината г-н Иван Мудров разбра, че не е трябвало инсталацията да се направи по този начин и не е повдигал официални претенции. А и в крайна сметка не е нужно да се носят чак от турската граница подобни боклуци. Цяла България е покрита с незаконни сметища“.
Мавзолей
Иван Мудов е български художник авангардист и концептуалист, член на Института за модерно изкуство в Ница. Първата му самостоятелна проява е инсталацията „Синдром 2000“ през 1998 г. Известен е със своите пърформанси, посветени на безопасността на движението, в някои от които художникът регулира движението в полицейска униформа или манипулира трафика по друг начин. През 2005 г. предизвиква широк обществен отзвук с провокативния си проект за мнимото откриване на Музей на съвременното изкуство в сградата на гара Подуяне в София, а през 2012 „организира“ мним строеж на нов мавзолей в пространството на някогашния, което предизвиква бурна обществена реакция.
