0

П очти три четвърти от младите хора на възраст между 15 и 24 години в 92 държави, за които има налични данни, не успяват да придобият уменията, необходими за работа. Това сочат данни от нов доклад, засягащ и България, съобщиха от УНИЦЕФ.

Той носи името "Възстановяване на ученето: Доколко децата и младежите са в час с развитието на умения?" и включва анализи на развитието на уменията в ранна детска възраст, както и сред децата в начална училищна възраст и младежите.

Данните подчертават ниски нива на умения сред децата и младежите във всички възрастови групи.

Вероятността да притежават уменията, необходими за пълноценното им развитие и по отношение на бъдещите възможности за заетост, достоен труд и предприемачество, е най-малка при младите хора в страните с ниски доходи.

"Вдъхновеното и квалифицирано поколение от деца и младежи е от решаващо значение за просперитета, прогреса и успеха на обществата и икономиките. Въпреки това повечето деца и млади хора по света са били провалени от своите образователни системи, което ги оставя необразовани, невдъхновени и неквалифицирани - сигурна комбинация за непродуктивност", заяви Робърт Дженкинс, ръководител на отдела "Образование" в УНИЦЕФ.

В България близо половината (47,9 процента) от младежите на възраст между 15 и 24 годни, или 315 149, не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данни на международното оценяване PISA и TIMSS, и изчисления за децата, които не се обучават.

А 44,5 процента от същата възрастова група, или 292 287, нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.

Поради големия брой младежи, които не посещават училище и ниското ниво на придобиване на базисни умения, държавите по света са изправени пред криза, като по-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила, се отбелязва още в доклада.

"УНИЦЕФ ще подкрепи Министерство на образованието и науката през следващите 5 години, за да повишат достъпа до по-качествено образование и ранно учене за всяко дете, и да въведат по-успешни механизми за предотвратяване на отпадането от училище. Фокусът на работата в новата ни програма ще бъде върху проекти и инициативи, чрез които младите хора, включително най-уязвимите, да развият необходимите им умения за бъдещето, които да им позволят да се включват в обществения и икономическия живот", заяви Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ в България. 

УНИЦЕФ и Комисията по образование призовават правителствата да осигурят на всяко дете качествено образование и да премахнат бариерите, които го излагат на риск от отпадане.