0

П роизводители и потребители настояват рибата да влезе в малката потребителска кошница. Искането ще бъде обсъдено в понеделник по време на консултативен съвет в земеделското министерство. Това каза за „Телеграф“ председателят на сдружение „За достъпна и качествена храна” д-р Андрей Велчев. „Последните няколко летни месеци - юни, юли, август, не са достатъчен барометър да се покаже, че потреблението на риба от българите нараства и не е само по време на летния сезон. Скокът му през тази година е с 25% спрямо същия период на миналата. От думите на председателя стана ясно, че рибата се търси като заместител на някои от основните меса, които консумира българинът – телешко, агнешко, скъпите червени мръвки“, каза той.

Страни

Зад искането застават „БГ фиш“ и предстоят стъпки в тази посока. „Не е справедливо решението рибата да не е заслужила своето място на трапезата на българите. Виждаме, че рибните витрини са във всеки магазин – прясно охладена, жива риба и такава, която е почти готова и има нужда само да я обработим“, коментира той. Според него цената на потребителската кошница може да се повиши, но има и такива които са на по-достъпна цена като пъстървата, цацата, шаранът, сафридът, толстолобът и някои от вносните риби.

„Най-голямата битка, която трябва да имаме като потребители, е да запазим българската риба в България, защото големите мидени и други рибни ферми изнасят предимно за чужбина“, апелира експертът. Той посочи, че у нас се консумират всички видове шаран, хек, малки риби, пъстърва, лаврак, ципура, сафрид и кефал. „За съжаление за трета поредна година паламудът е нещо, което се намира все по-трудно, да не кажем, че въобще го няма. Това е в резултат на много години, в които той беше предмет на бракониерство и изкуствено завишени цени. Той е изчезващ вид“, коментира д-р Велчев. 

Мотиви

Причината за искането рибата да влезе в малката потребителска кошница е заради възможността рибопроизводителите да могат да използват облекчения и да са наравно с другите продукти. „В момента тя се представя като един скъп и бутиков продукт, който се купува не от масовия потребител, а от този с над средни доходи“, поясни той. Председателят обясни, че и те като хлебари, месопроизводители, млекопроизводители могат да се възползват от намален ДДС например или дотация от държавата. В същото време експертът заяви, че вносна риба залива България и това не е заради цената. „Българската риба е по-качествена и производителите на рибни продукти предпочитат да я изнасят, защото в чужбина я изкупуват на по-високи цени от тези, на които масовият български потребител може да си позволи“, коментира той и добави, че изнасяме рапани, миди, сафрид, пъстърва, калкан, шаран и др.