Ш офьори с отнети книжки заради употреба на алкохол или наркотици масово се ориентират към електрическите тротинетки, научи „Телеграф“.
Причината е, че те са единственото сравнително бързо превозно средство у нас, за управлението на което не се изисква свидетелство за правоуправление.
Пазар
Значителен скок в продажбите на ИЕПС (индивидуални електрически превозни средства, както са записани в Закона за движението по пътищата) се забелязва у нас в последните години, научи „Телеграф“ от представители на фирми вносители и производители. Причините за скока освен модата, икономичния превоз и екологичните съображения е и фактът, че е-тротинетките могат напълно законно да се управляват без книжка. Ето защо те са предпочитан метод за транспорт на децата между 14- и 18-годишна възраст, както и за водачите на МПС с отнети книжки.
Акция
Според данни на вносители скокът в продажбите на тротинетки става видимо по-стръмен след юли миналата година. Именно тогава след катастрофата, при която дрогираният Георги Семерджиев уби две жени на бул. „Черни връх“, КАТ започна безсрочна масирана акция в цялата страна, насочена срещу водачите, шофиращи след употребата на алкохол и наркотици. Акцията е в ход и в момента, а от началото й без книжка са останали не по-малко от 10 000 шофьори. Практиката с наказани за алкохол и дрога водачи е най-засилена в населените места у нас, които нямат силно развит градски транспорт като села, малки и големи градове и малки областни центрове, сред които Благоевград, Хасково, Плевен, Шумен, Добрич и др.
Контрол
Електрическите тротинетки фигурират в Закона за движението по пътищата, а водачите им подлежат на контрол от органите на полицията и общинските власти. Законът поставя за тях редица изисквания и ограничения, неспазването на които води до глоби. Те например са длъжни да ползват светлоотразително облекло и да включат светлини в тъмната част на денонощието, както и да се движат възможно най-вдясно по платното. На каращите тротинетка е забранено да се движат по трасета, по които ограничението на скоростта е над 50 км/ч, както и в пешеходни зони. Последните включват пешеходните улици, парковете и градините, освен в случаите, когато са налични велоалеи. Забранено е и да карат с над 25 км/ч или пък да превозват други лица, както и да използват мобилен телефон, докато управляват тротинетката. Има и ограничение на възрастта, като водачите, по-малки от 18-годишна възраст, трябва да носят задължително каска, а тези под 14 г. могат да управляват ИЕПС само по велоалеи. За повечето от тези нарушения е предвидена глоба от 50 лв.
Свобода
„Никъде в закона обаче няма изискване водачът на е-тротинетка да има шофьорска книжка или дори да има базови познания по пътна безопасност, като например дори да знае значението на основните пътни знаци“, каза за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи в България. Според него видимо нараства броят на е-тротинетките по улиците, като особено видим е ръстът на личните двуколесни, които са собственост на водача. „Най-големият проблем за този транспорт в градовете ни е липсата на велоалеи и велоленти. Водачите на ИЕПС са много уязвими при сблъсък с МПС“, допълни Тодоров. В момента Пътна полиция няма правомощия да контролира водачите на е-тротинетки за алкохол и наркотици. В Закона за движението по пътищата са предвидени санкции само за водачи на МПС, управляващи под въздействието на дрога и алкохол, но не и за тези с тротинетки. „Можем само да спекулираме колко от водачите с отнети заради алкохол и наркотици книжки биха управлявали и тротинетка в пияно и дрогирано състояние, но със сигурност това поведение често е рецидивно. Затова ние призоваваме всички участници в движението - шофьори, водачи на тротинетки, колоездачи и пешеходци - да не употребяват алкохол и наркотици. Те нямат място на пътя, каквато и да е ролята ни в движението“, каза още Тодоров.
Джигити возят децата си на скорост
Джигити масово возят децата си на скорост върху тротинетките, въпреки че законът забранява върху двуколесното да има повече от един човек. Често това се случва дори без каска, наколенки или подлакътници. Опасността се увеличава и заради масовото неспазване на ограничението на скоростта, което по закон е 25 км/ч за индивидуалните електрически превозни средства. В Европейския съюз и в България няма изискване към производителите да пускат на пазара само продукти с въведен ограничител на скоростта. По тази причина на пазара у нас масово се предлагат тротинетки, чиято максимална скорост надвишава 60 км/ч. Има и марки, които предлагат „бегачки“, способни на скорости над 90 км/ч.
Деян Дянков