Д о плажовете на Бяло море ще е средно с около 20 минути по-бързо по магистрала „Струма“.
Това ще се случи, след като магистралата бъде изградена изцяло в единствения си незавършен участък – този от Симитли до Кресна. Решението за това вече е взето, личи от обявена от пътната агенция обществена поръчка, според която магистралата ще мине изцяло извън Кресненското дефиле.
Дебат
Дебатът за трасето на аутобана тече от 25 години, като многократно са избирани варианти за дълъг тунел, половинчато или цялостно излизане от дефилето. Стартираната от агенцията поръчка обаче е за прединвестиционно проучване и проектиране на ново пътно трасе, което да осигурява направлението София-Кулата извън Кресненското дефиле. Припомняме, че за направлението Кулата-София вече е решено трасето да минава източно от дефилето по склоновете на Пирин. За там има сключени договори с изпълнител, но само за едно магистрално платно – в посока София.
Заобикаляне
Сега след консултации с Европейската комисия, която ще финансира строителството, както и след сериозен отпор на местните общности и бизнес в Кресна и дефилето, от агенцията решават да възложат проектирането на трасе в посока Кулата, което да заобикаля пролома, в който има няколко защитени зони по европейската зелена мрежа „Натура 2000“. Според специалисти най-вероятният вариант за проектантите е да предложат трасе, което да дублира вече проектираното в посока София. Идейният проект трябва да е готов до 180 дни. Според експерти, с които „Телеграф“ разговаря, решението отваря път към цялостно завършване на магистралата, което по оптимистични прогнози може да се случи към 2029 г.
Деян Дянков