0

Б лизо с 1000 лева надолу се предлагат за продажба автомобили, чиито фабрични катализатори, ЕГР клапани и ДПФ филтри за дизелови частици са били премахнати, показа проверка на „Телеграф“. Причината е в по-строгите правила за годишните технически прегледи, с които с резултатите се пращат директно в компютрите на ДАИ.

Т.нар. изкормени коли вече не са толкова атрактивни при покупка в България и хората все по-често питат търговците дали отговарят на екологичните норми. Хилядарката е базова отстъпка, понякога цената може да падне и с 2-3 до 5000 лева в зависимост от модела и годината на производство, признават търговците. При обявите на продавачите вече се забелязва, че си посочват за налични катализатори и филтри за дизелови частици. Ако автомобилът е с премахнати, съответно дават по-ниска цена или предлагат да бъдат възстановени при сделка с купувача.

Трудно

„Трудно продаваме вече коли с премахнати катализатори и ДПФ. Хората не искат да ги купуват и ако имаме такава кола, просто сме принудени да свалим цената, за да я продадем“, обясни Георги, търговец от автоборсата в Горубляне. „При новия внос абсурд да искат без катализатор, проверяват само дали е работещ. За дизелите задължително си търсят има ли ДПФ и да не е запушен. Носи се слух, че наесен депутатите ще приемат промени, с които автомобилите, които не покриват изискванията за граничните стойности на емисии от отработени газове съгласно екологичните норми, ще бъдат дерегистрирани служебно. Това буквално ги прави непродаваеми за нас“, обясни още търговецът.

Заден

С въвеждането на новите правила обаче типично по български нещата се оказаха не съвсем обмислени. Така софтуерът, който се свързва с автомобилната агенция – ДАИ, се оказа, че е с твърде завишени изисквания при нормите за бензиновите коли. Те масово не минават ГТП, дори да са от последно поколение. За разлика от тях пък дизеловите, които според всеобщото погрешно схващане са по-замърсяващи, минават от раз, включително и такива с демонтирани ДПФ. Причината се оказа, че е заради софтуерното решение на различните стойности на измерване. При бензините се замерва въглероден диоксид, докато при дизелите димност. В крайна сметка държавата се принуди да даде заден, тъй като народът се надигна след масовите връщания от каналите за преглед. Сега се предлага вредните емисии от автомобилите да не бъдат квалифицирани като опасни, което ще остави колите в движение. Също така срокът за отстраняването на неизправност, установена при ГТП, да се увеличи двойно – от 14 на 30 дни.

План

Проверка на „Телеграф“ обаче показа, че има внесен за обществено обсъждане план, предвиждащ още по-строги мерки. Той е във връзка с изискванията на Европейския съюз за контрол на замърсяването на въздуха 2020-2030 г. Планът предвижда отнемане на регистрацията на превозните средства, които не покриват изискванията за гранични стойности на емисии от отработили газове съгласно нормите, утвърдени за съответната им екологична категория. При установяване на такова нарушение, когато автомобилът отиде на задължителния ГТП, информацията не само ще се подава към единната система на ДАИ и КАТ, но и колата ще бъде автоматично с прекратена регистрация. Обмисля се вариант собственикът на автомобила да има възможност в рамките на 30 дни да възстанови фабричния конвертор или филтър за твърди частици. Ако не го направи, колата се дерегистрира. „Няма как да не го приемем, но ще се забави сега заради очакващите се избори наесен. След Нова година обаче този план ще се задейства“, призна пред „Телеграф“ народен представител. Търговците пък са категорични, че вече коли под категория Евро 4 са трудно продаваеми и затова предпочитат да ги пласират на части. „Със затягането на мерките няма да може да изкупуваме старите дизели от Германия и просто става нерентабилно, защото не можем да ги продадем на печалба, а разходите по докарването им са за наша сметка“, коментира друг продавач на коли в София.

Връщаш филтъра или продаваш на части

Собствениците на изтърбушени коли все по-често се интересуват от сервизи за възстановяване на катализатори и филтри за твърди частици, показа проверка на „Телеграф“. Модата, която беше допреди 2-3 години да се премахват, вече е с обратен знак – искат да си ги връщат. „Различно е за всеки автомобил, на един може да е 50 лева ремонтът, на друг 1000, средно е около 500 лева възстановяването“, обясни за „Телеграф“ механик. Понякога цената е такава, че е нерентабилно възстановяването и затова собствениците прибягват сами до бракуване на колите и пускането им на части.