П овече от 24 паралелки с първолаци са аут от желаното училище. Това стана ясно след първото класиране, което се проведе в понеделник. То остави 682 деца без място в предпочитаните школа. Но спокойно, предстоят следващи възможности и със сигурност рожбата ви ще прекрачи училищния праг на 15 септември. 

Резултатите

10 026 в София ще трябва да се запишат до 10 юни, като 8900 от тях са приети по първо желание и 1126 по второ или по-ниско. Децата може да бъдат записани и онлайн, ако родителят притежава електронен подпис. За учебната 2025/2026 година са обявени 11 280 места. Кандидатстващите тази година деца в София са 10 708, като от тях 476 са на 6 години. Следващите класирания са на 10 юни, 13 юни, 17 юни, 29 август и 2 септември. След анализ на кандидатствалите и приетите деца в определени училища при изразено желание на директора и съгласие от страна на министъра на образованието и науката може да бъде увеличен броят на децата в паралелка, както и да бъдат обявени допълнителни паралелки, стига физическата среда да го позволява.

Критерии

Директорът на дирекция „Образование“ в Столичната община Десислава Желязкова обясни пред „Телеграф“, че приемът в първи клас се осъществява основно по водещия критерий - постоянен/настоящ адрес, като според него децата се разделят на първа група - деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището и постоянният/настоящият им адрес не е променян в последните над 3 години преди подаване на заявлението в системата и деца, чиито братя или сестри до 12-годишна възраст са ученици в същото училище, независимо от постоянния/настоящия им адрес. Втора група - деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 година, но постоянният/настоящият им адрес е променен в периода през последните от 1 до 3 години преди подаване на заявлението в системата. Трета група - деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището, но постоянният/настоящият им адрес е бил променен през последната една година преди подаване на заявлението в системата. Четвърта група - деца с постоянен/настоящ адрес извън прилежащия район на училището към деня на подаване на заявлението в системата. „Тоест тук не говорим за „желано училище“, а за възможност за прием на всички деца от прилежащия район на училището. Идентифицирали сме 13 училища (от общо 175 общински), които са в 6 района, за които традиционно е проблем да обхванат на първо класиране всички деца от прилежащия си район“, коментира тя. По думите й заявеният и реализираният план прием е с 10-15% над заявения, тоест впоследствие местата в 1-ви клас в тези училища се увеличават с цел да приемат децата от първа група. 

Райониране

„Телеграф“ попита дали се обмисля промяна в районирането, за да се премахне неяснотата покрай прилежащите райони, а и във връзка с това, че София се отделя като самостоятелен район. Желязкова отговори, че всяка година се обръщат към районите с искане да обмислят промени в районирането, но промените са изключително малко, защото това създава изключително неудобство за родителите. „Сблъскваме се с различни проблеми - фалшиви адресни регистрации в районите около определени училища, както и невъзможност да намалим приема в едни училища, в които физическата среда не позволява такъв брой класове, и да увеличим приема в други, където има място, но не и желаещи да се запишат“, заяви директорът. Тя увери, че нито едно дете няма да остане без място в първи клас. „Не трябва да забравяме частните училища. Сред тях има изключително желани и влизането в тях понякога се оказва по-голямо предизвикателство от приемането на детето в общинско училище“, подчерта Желязкова. Тя отговори и на въпрос дали в бъдеще се задава криза и с местата за първи клас по примера на яслите и детските градини. Според нея проблемът е с преминаването на едносменен режим. „За малко над 20 училища (от общо 175) няма план как същите да преминат на едносменен режим. На местата, на които има възможност да бъде направено разширение, строителството е започнало или са в процес на проектиране, на етап провеждане на обществена поръчка. Нови училищни сгради се изграждат в момента към 55-о, 73-то, 2-ро и 83-то ОУ. Районите в София са изключително различни и явленията по отношение на записването в I клас също. В някои училища ежегодно общината дофинансира маломерни паралелки, докато в други не могат да бъдат приети дори децата от района на училището“, обясни Желязкова.  И добави, че най-голям проблем остава липсата на свободни общински терени за образователна и друга социална инфраструктура в новите квартали, където вече живеят много млади семейства. „Водим преговори със собственици на терени, подходящи за такава инфраструктура. „Витоша“, „Студентски“ и „Лозенец“ са районите с най-голям недостиг на места, но отново с уточнението, че недостигът е в 1-2 училища в района, в други места има, но не и желаещи, които да се запишат“, подчерта тя. 

Във Варна: 300 нови адреса са включени в системата

Любомир Славов

Над 300 нови адреса са включени в системата за прием на първокласници във Варна за новата учебна година. Става въпрос за наскоро регистрирани адреси на територията на общината – предимно в периферните райони на града, някои местности, както и в селата Звездица, Тополи и Константиново. Промяната се налага, тъй като местоживеенето на детето е основен фактор при класирането за прием в първи клас. Най-желани от родителите са няколко основни училища в центъра на града и едно в кв. „Чайка“. Това ги принуждава да си правят фиктивни адресни регистрации, за да могат да вкарат отрочетата си в тях. Друга често използвана практика е използването на телкови решения за получаване на предимство. Недостигът на места за живущите в съответните райони беше решен с постановление на Министерството на образованието и науката от миналата година, с което ведомството разреши увеличаване на броя на децата в паралелките за училища, където има неприети деца с адресна регистрация в прилежащия район на обхват на училището. Електронният прием в първи клас за учебната 2025/2026 година във Варна завърши на 30 май. В 37-те общински училища са сформирани 133 паралелки за прием на ученици в първи клас. Първото класиране ще бъде обявено до 17,00 часа на 6 юни 2025 г. Записването на приетите деца ще става в периода от 9,00 ч. на 9 юни до 17,00 ч. на 11 юни 2025 г.

Очакванията са на 15 септември 3100 първокласници да прекрачат училищния праг в черноморската ни столица. 

В Благоевградско: Няма недостиг на места

Владимир Симеонов

14-те общини в Пиринско нямат проблем с местата в първи клас. Това се дължи на намаляването на броя на децата заради напусналите Благоевградска област семейства през последните години. Приемането на ученици в първи клас и там се осъществява чрез централизирано електронно класиране в повечето общини. На места вече започна кандидатстването. В община Петрич от 31 май се подават документи за прием в първи клас, а крайният срок е 5 юни. Кандидатстването за първи клас в училищата на територията на общината ще се случва чрез регистрация в електронна платформа, която е достъпна на интернет страницата на община Петрич. Обявяването на резултатите ще бъде на 12.06.2025 г.  В съседната община Сандански също върви кандидатстването от 31 май, но то приключи в 24,00 часа на 02.06.2025 г. Регистрацията и тук е в електронна платформа. 

Системата за електронен прием в първи клас в общинските училища в град Гоце Делчев започва на 2 юни и ще продължи до 13 юни 2025 г. Най-важно е да се спази районирането, а това понякога е ябълката на раздора в някои общини. Просто има родители, които предпочитат определено училище, а това води до претенции защо улицата им, която е на еднакво отстояние до харесваното от тях школо и друго, което те не предпочитат, е записана в района на второто учебно заведение. Затова в последните години се провеждат и срещи с родителите на бъдещите първокласници, за да се направи с тях районирането и децата да учат в най-близкото училище.  

В община Благоевград всяко дете може да бъде класирано само в едно училище. Предимство е, ако детето има братя или сестри до 12-годишна възраст, които са ученици в същото училище. Тогава няма значение неговият постоянен/настоящ адрес.

Приемът в математически гимназии дискриминира останалите училища

Получаването на право за прием на ученици в V клас в математически гимназии автоматично води до дискриминация на останалите училища, които също предлагат качествено образование. Това пише в електронна подписка, инициирана от Красимира Благоева и подкрепена от 631 души. Поводът за нея е предложението на министър Красимир Вълчев тези гимназии да сменят своя статут и да се преобразуват в средни училища с математически профил, за да може надарените в тази област ученици да имат възможност да развият своя талант, както и заложената промяна в Закона за предучилищното и училищното образование влезлите в математическа гимназия да не кандидатстват отново след 7-и клас. „Колеги, нека не се дискриминираме! Ако математическите гимназии искат да запазят своята „запазена търговска марка за качествено образование”, нека бъдат гимназии със статут на такива. Гимназии с профил „чуждоезиков” също са извоювали своята „запазена марка на езикови гимназии”, в които учениците получават качествено образование с възможности за реализация в световен мащаб”, призова авторът й. Според нея е обидно да се смята, че качествено образование за учениците от V до VІІ клас може да се предлага само в математическите гимназии. А основните и средните непрофилирани училища не предлагат ли качествено образование, пита още Благоева.