0

П ремиерът на Република Северна Македония, Християн Мицкоски съобщи в интервю, че планът на Скопие за средствата от проектът на ЕС за растеж на Западните Балкани е подготвен преди две седмици и очаква одобрение от ЕК.

Според Мицкоски част от проектите, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени и като пример посочи ж.п. линията към България, част от транспортен Коридор 8, която според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.

"Моля ги да изразходваме тези пари за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч.  и вместо бюджетът на държавната компания Македонски железници – Инфраструктура да бъде намален три пъти, да бъде увеличен три пъти. Вместо да имаме един работещ локомотив за пръв път след две години, да купим 5 нови локомотиви, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната”, каза Мицкоски.

Министърът на транспорта Александър Николоски каза, че за правителството на Северна Македония ж.п. Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция е приоритетен. Николоски заяви, че ще разговаря с донорите на проекта за изграждане на Коридор 8 средствата, предвидени за него да бъдат пренасочени, предаде кореспондент на БТА, Маринела Величкова.

За източната част от ж.п. линията от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония с България, тръжната процедура за който приключи в последната седмица на юни, е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ.

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства.

Проектът не присъства в програмата на новото правителство на Северна Македония, но присъства в доклада на държавната одитна институция, в който се казва, че планирането и подготовката на третата фаза "отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПП в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.