Д ържавата най-накрая е на път да сложи край на шашмите, чрез които замърсяващи въздуха автомобили безпроблемно минават годишен технически преглед (ГТП) и получават валиден екостикер.
Това се случва с промени в наредбата за прегледите, които вече са в сила, а на пунктовете за ГТП се дава гратисен период да влязат в крак с нея до лятото на 2024 г.
Проблемът
Проблемът с техническите прегледи идва от това, че уредите, с които те се извършват – спирачен стенд, газоанализатор и димомер – са под контрола на служителя в пункта, а данните от тях се пращат от него до Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (позната още като ДАИ). Това и към този момент дава възможност срещу подкуп служителят да запише други данни, а собственици на стари и неизправни автомобили да получат стикер и после да димят из градовете или да застрашават движението по пътищата с неизправни спирачки.
Промяна
От години транспортното министерство търси начин да прекрати тази практика чрез свързване на уредите директно със сървърите на ДАИ, на практика елиминирайки човешкия фактор в пункта. Източници от министерството обясниха за „Телеграф“, че забавянето с години е било заради недоволство в бранша заради необходимостта да се закупят нови уреди, тъй като редица стари не са позволявали инсталация на необходимия софтуер. По тази причина сега на пунктовете се дават 6 месеца (за новите) и 9 месеца (за старите) окончателно да осъвременят оборудването си и да го свържат със сървърите на ДАИ.
Производители
С друга ключова промяна в наредбата се задължават оторизираните вносители на автомобили у нас да осигурят технически данни за всеки модел – стар или нов. Така в пунктовете ще знаят с какво да сравняват реалното състояние на автомобила. Въвежда се и изискването системата за автоматично обаждане на тел. 112 при ПТП да бъде тествана. Засилва се и редът за ограничителите на скоростта на автобуси и камиони – при повреден или липсващ такъв автомобилът няма да получава стикер за преглед.
Деян Дянков