Б ългаринът свива наполовина парите, които дава за мартеници. Ако миналата година средно е харчел по 40 лв., то сега дава по около 20 лв. Това показа вчера проверка на „Телеграф“ в големите областни градове. Продавачи на Пижо и Пенда разказаха, че хитът при децата този март са героите от играта „Майнкрафт“. Цената на един Стийв, Крийпър или Скелет тръгва от 2 лв. в зависимост от размера и материала, от който е направен. Тийнейджърите пък залагали на БГ шевици, вплетени в гривни.
Бюджет
“Миналата година хората взимаха мартенички не само за семейството, но и за приятели и колеги. Събираха се по около 40 лв. от клиент. Сега е наполовина свит бюджетът. Хората купуват за децата и внуците основно. За тях не пестят. За всички останали обаче избират по-евтини варианти“, разказа пред „Телеграф“ Ивайла Стоева, производител и търговец на българския символ. Тя се занимава от 7 години с направата и продажбата на мартеници. Ива каза още, че се очаква най-много продажби да се реализират два-три дни преди празника. Семейството на Ивайла е изцяло ангажирано с направата на българския символ в дните около празника. В изработката включва и двете си деца, а съпругът й помага при продажбата. Купува мъниста и украси за конците от специализирани магазини в София, а преждата си набавя от завод в Кюстендил, защото цената й е по-ниска дори от тази на тържището “Илиянци” в София.
Ръчно
Друга тенденция, която се утвърждава тази година, е, че българите масово избират ръчно изработени Пижо и Пенда. Купуват се големи изработки, които са подходящи за къщи, офиси и класни стаи, както и за подаръци на цялото семейство. Цените на големите мартеници тръгва от 5-6 лв. и може да достигнат дори 20 лв. за бройка. Вплитат се основно цветовете на знамето ни - бяло, зелено, червено, както и дребни фигурки на коминочистачи.