В ойната на пътя у нас продължава с все сили въпреки заплахите на премиера Росен Желязков с крути мерки и уволнения, ако загиналите на пътя не намалеят.
Едва с петима са намалели загиналите по пътищата у нас до края на месец юни в сравнение със същия период на 2024 г., сочат данни, предоставени на „Телеграф“ от МВР.
Пренебрежимо малко е намалението на броя на жертвите на катастрофи
През първите шест месеца на 2024 г. у нас при катастрофи са загинали 196 души, докато за настоящото полугодие те са 191. Данните са актуални към самите месеци и се водят предварителни заради възможността ранени при катастрофи да починат неопределено дълго след инцидента.
Угроза
Данните от статистиката идват на фона на заплахите на премиера Росен Желязков от 28 май тази година, че ако до месец не се отчете осезаем спад на инцидентите по пътищата, ще настоява за структурна промяна в ключови звена от системата за пътна безопасност – тол управлението, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, „Пътна полиция“ и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
„С това се надявам, че ще задействам вашия инстинкт за административно самосъхранение“, подчерта Желязков в началото на правителственото заседание на този ден.
Тогава той и нареди на министрите на регионалното развитие, транспорта, електронното управление и вътрешните работи, както и на председателя на ДАБДП да възстановят работата на Координационния център по пътна безопасност.
Реално
Същевременно усилено се работи по интерактивната карта на МВР, в която в реално време се качва информация за пътнотранспортния травматизъм у нас. Тя бе качена в интернет миналата седмица, но данни в нея има за статистиката от януари 2024 г. насам.
„Картата се развива от доста време и се наслагва всякаква информация по достъпен начин не само за служители на МВР в сферата на пътната безопасност, но и на обществеността, медиите, неправителствените организации, които да получават данните за пътнотранспортния травматизъм максимално бързо и коректно“, обясни за „Телеграф“ комисар Мария Ботева, зам.-началник на отдел „Пътна полиция“ към Главна дирекция „Национална полиция“.
Според комисар Мария Ботева само картата на МВР (на заден план) дава данни в реално време
Тя обясни, че е възможно често да има забавяне на постъпването на информацията, тъй като служителят на МВР на местопроизшествието като първостепенна задача има осигуряването на безопасността на място и способстване на следствените действия.
„По тази причина може да минат дори до 10 часа до момента, в който информацията постъпи в системата“, посочи Ботева. По думите ѝ картата активно се ползва от водачи и пътуващи, за които е важно да изберат маршрут, по който данните сочат, че има най-малко катастрофи в миналото.
Уникална
Ботева бе категорична, че в момента картата на МВР е единствената, която осигурява информация в реално време. „Всякакви други карти, които се правят на база данни от МВР, са полезни и дават информация за конкретен период от време в миналото.
Такива данни са полезни за анализи и изводи, но трябва да се знае, че това са данни от миналото, а единствено на сайта на МВР има данни в реално време“, каза още Ботева, без да уточнява за кои други карти говори.
Данни
Преди няколко месеца обобщени данни за ПТП за години назад от базата данни на МВР качи в сайта „Черна писта“ 18-годишният Мартин Атанасов. „Задачата ни като активни граждани е да осветляваме проблемите, а работата на институциите е да намират решение за тях.
Все пак и затова съществуват и получават заплати“, каза за „Телеграф“ Атанасов.
Мартин
„Ако картата на МВР и статистиката в нея са стъпка в посоката на вземане на подходящите мерки, основани на истински анализ, подобряване на ситуацията и реална промяна – мога само да ги поздравя. „Черна писта“ не конкурира картата на МВР, защото проектът няма за цел да замени институциите или да печели от хората, а да бъде мощен помощник в така наболялата тема за войната на пътя“, добави Атанасов.
Един загинал с тротинетка, безброй ранени
През 2025 г. досега (към края на май – б.р.) са регистрирани общо 177 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с участието на индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС) – електрически тротинетки, скутери и велосипеди.
От тях 43 са леки, само с материални щети, и 134 – тежки, с пострадали участници в движението, при които са ранени 152 души. До края на май загинали при ПТП с тротинетки няма, като това се промени на 7 юни, когато мъж загина в София при падане на бул. „Тодор Каблешков“.
Сравнено с предходната година, увеличението е тревожно. През 2024 г. са били регистрирани 116 катастрофи с тротинетки за същия период, а ранените са били само 97.
