0

Т ри са основните версии за авиокатастрофата в Граф Игнатиево, по които работи следствието, научи „Телеграф“. Разследващите проверяват техническата изправност на самолета L-39ZA „Албатрос“, възможността за среща с предмет, примерно птица, и каква е била моментната подготовка на двамата пилоти, които загинаха.

ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Загиналият пилот ст. лейтенант Дункин стягал сватба, чакал бебе

Двамата загинали офицери са майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин, инструктори от базата в Долна Митрополия. „Подготвени са. Майорът е много подготвен. Познавах го лично, много добър човек. Би трябвало да е един от най-подготвените ни летци“, коментира за „Телеграф“ военният експерт Митко Ставрев. „На този етап е рано да се определи точна версия, всяка една би била спекулация.

ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Вижте кадри от самолетната катастрофа! (ВИДЕО)

БНТ

Тепърва ще се проверява какви заповеди са получили от кулата“, допълни той. По неофициална информация на „Телеграф“ от командния пункт е издадена заповед да направят няколко по-ефектни маневри във въздуха на много ниска височина. Това е и възможната причина двамата пилоти да не са успели да катапултират, тъй като са били на височина около 50 метра, а скоростта им е била над 600 км/ч при падането. Самолетът буквално се е разбил на пистата. Двамата са тренирали усилено за авиошоуто. Подобни пируети са правили при друго учение в края на юни.

Скорост

По неофициална информация падането е станало на метри от склад с ракети и е чист късмет, че не се е стигнало до още по-голяма трагедия. В момента на тренировката им около пистата е имало много хора, както военни, така и цивилни любители на авиацията. „Правеше спирала във въздуха, изведнъж се устреми с висока скорост към земята и се разби“, разказаха пред „Телеграф“ преки очевидци на  катастрофата. Военни припомниха, че това е третият инцидент в българската военна авиация за последните три години.

Telegraph.bg

В нощта срещу 9 юни 2021 година военният пилот майор Валентин Терзиев загина при трагични обстоятелства по време на тренировка. Той се разби с изтребителя си МиГ-29 в морето край Шабла. През септември 2022 г. военен самолет "Су-25" се разби край авиобаза Безмер. Пилотът тогава успя да катапултира (виж карето).

Траур

Заради катастрофата ресорният министър Атанас Запрянов отмени съботното авиошоу в Граф Игнатиев. Вместо това е обявен ден за траур във Въоръжените сили, с което да бъде почетена паметта на загиналите. Авиошоуто трябваше да се проведе по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили. Преди полета самолетът е проверен и е бил технически изправен, подчерта Запрянов. Излетели са в 12,13 ч., в 12,30 са катастрофирали и загинали, уточни той.

Telegraph.bg

Ремонтиран

„Майор Димитров е един от най-опитните пилоти в базата. Старши лейтенант Дункин е млад пилот с много добри, отлични заложби, който беше с много надежди за базата. Самолетът е минал тази година капитално възстановителен ремонт, обясни командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров. "Загубих един от най-добрите си приятели. Мислите ли, че съм малко наказан с това, което се е случило. Какво очаквате от мен?". С тези думи реагира той на журналистически въпрос дали ще си подаде оставката след трагичния инцидент. На място в база Граф Игнатиево дойде и служебният премиер Димитър Главчев, който изказа съболезнования на близките на загиналите пилоти.

Какъв е „Албатрос“: може да вдига до 760 км/ч 

L-39ZA „Албатрос“ е учебно-тренировъчен самолет с един турбовентилаторен двигател, минимални експлоатационни разходи, притежаващ отлични летателно-тактически характеристики. Предназначен е за първоначално летателно обучение и за усъвършенстване и поддържане на летателно-тактическата и бойната подготовка на летци пилоти. Максималната му скорост е 760 км/ч. Максималната височина на полета му е 11 500 м, а минималната далечина на полета – 980 км. Бойният радиус е 200 км. Самолетът е на въоръжение от 38 години. 

Старши лейтенант Венцислав Дункин

 Старши лейтенант Венцислав Дункин
ВВС

Произведен е от Aero Vodochody в Чешката република. Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. През 1985 г. България поръчва общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили. Първата от тях е от състава на втори и учебно-боен авиополк (УБАП), базиран на летище Каменец. През 1986 г. получаваме 12 самолета. Втората ескадрила получава 12 броя L-39 ZA през 1990 г. През 1987 г. е доставен и тренажор TL-39, монтиран във ВНВВУ „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, коментира авиофорум „Гражданска авиация“. През юни 2006 авиобаза Каменец е закрита и самолетите са включени в състава на новообразуваната Военновъздушна учебна база „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия. 

Черната статистика 

От 1952 г. до 1991 г. в българските Военновъздушни сили са станали 134 катастрофи, при които загиват летците, а самолетите са напълно разрушени. Само през 1973, 1984 и 1990 г. няма катастрофи, това показва статистиката от 2021 г. на БТА. Ето някои от инцидентите: 

Юни 2021 г. – МиГ-29 изгуби радиовръзка и изчезна от радарите над водите на Черно море край Шабла. Там се провеждаше тактическо учение с бойни стрелби „Шабла 21“. Пилотът Валентин Терзиев загина в морето край Шабла по време на нощно учение.

21 август 2018 г. - По време на тренировъчен полет за медицинска евакуация вертолет "Кугар" от състава на 24-а авиобаза в Крумово извършва рязка маневра, за да избегне ято птици, и закача жици на електропровод. Тричленният екипаж на вертолета е невредим.

11 юни 2018 г. - Около 20,30 ч. в района на авиобаза Крумово при изпълнение на тренировъчен полет по аварийно-спасителна работа вертолет Ми-17 пада от около 50 м височина. При катастрофата загиват кап. Пламен Пантелеев и кап. Стоян Неделчев.

19 януари 2018 г. - При извършване на учебна маневра на летище Граф Игнатиево са нанесени материални щети на военния транспортен самолет C-27J "Спартан". Няма пострадали военнослужещи.

9 юни 2017 г. - По време на тактическото учение "Черно море-2017" вертолет AS "Пантер"-565 MB пада във водите на Черно море на 7 мили източно от устието на Камчия. Двама от членовете на екипажа са ранени, а командирът на вертолета - капитан Георги Анастасов, на 38 години, умира.

29 юли 2015 г. - По време на тренировъчен полет на летище Граф Игнатиево при изпълнение на заход за кацане на самолет РС 12 от авиационно-транспортна група Враждебна възниква инцидент. Самолетът каца без колесник. Няма жертви и пострадали.

26 април 2012 г. - В района на с. Царимир по време на българо-американското учение "Тракийска звезда 2012" пада изтребител "МиГ-29" - спарка. Двамата пилоти майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев катапултират, а машината се взривява на земята.

29 ноември 2010 г. - Самолет "Пилатус" РС-9М от авиобаза Долна Митрополия извършва принудително кацане в района на летището, след като двигателят рязко губи мощност. Пилотите не са пострадали