Линейка ни застига, докато рязко намаляваме пред изникнала пред нас неподвижна колона автомобили на магистрала.
Тази наподобяваща реалността ситуация от пътното движение е сред казусите, над които ще се потят кандидат-шофьорите на теоретичния изпит за книжка.
Задължително
След близо две години подготовка и дебати интерактивните видеоклипове вече са задължителна част от изпита, а младите водачи ще трябва да отговарят на въпроси по тях. Сред ситуациите, в които изпитваните ще се потопят, са пресичане на жп прелез, завой през пешеходна пътека, изпреварване на път с едно двупосочно платно, шофиране на сняг, както и спазване на дистанция. Примерни клипове бяха представени вчера пред медиите от зам.-министъра на транспорта и съобщенията Димитър Недялков и шефа на ИА „Автомобилна администрация“ (б.р., широко позната като ДАИ) Бойко Рановски.
Въпроси
Видеата са създадени по модел на изпитните материали за шофьорска книжка в Германия. Тяхното съдържание е консултирано с автошколите. Всеки изпитен тест ще съдържа по 2 въпроса, онагледени с интерактивни видеоклипове. Всеки от включените в конкретен тест видеоклипове ще може да се гледа от кандидата до 3 пъти, след което той ще трябва да отговори на въпрос във връзка с показаната ситуация.
Ефект
„Eдна от най-големите разлики между новите и опитните водачи е бързината, с която забелязват и реагират на опасностите. Съчетаването на изпитни въпроси с видеоклипове ще помогне да се оценят по-ефективно реакциите на изпитваните“, каза Недялков. По думите му допълнителните елементи в теоретичните изпити ще помогнат на новите водачи да бъдат по-добре подготвени, така че да пазят и себе си, и околните. Според Рановски настоящите теоретични изпити не могат да бъдат взети от неподготвен кандидат, а към момента успеваемостта от първи път на изпитите е 70 процента. Останалите 30% отпадат поради недостатъчна подготовка, посочи шефът на ДАИ.
Деян Дянков