0

В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомни на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търговците в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност, съобщава NOVA

При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5, подчертава Приходната агенция. Това инфлуенсърите и продаващите стоки и услуги във Facebook, Instagram или TikTok могат да направят изцяло онлайн през електронната услуга за подаване на годишна данъчна декларация в е-Портала на НАП.

Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят - подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.

За да не се стига до налагането на санкции, НАП е изготвила информационни материали за инфлуенсърите и търгуващите в социалните мрежи. В брошурите „Професия инфлуенсър – данъци и осигуряване“ и „Облагане на доходи от продажби в социалните мрежи и онлайн платформи“ се дават насоки как представителите на тези две нови и непрекъснато променящи се професии да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.