Н ова мода – синове и дъщери записват родителите си на детска кухня. Това излиза по-евтино, отколкото да им поръчват храна от ресторанта или да разнасят баки с домашно приготвени гозби, показа проверка на „Телеграф“.
От този тарикатлък се възползват хора, които живеят на отдалечено място и не могат да се погрижат за възрастните, ако те не са в състояние да стоят дълго на крак в кухнята и да се обслужват сами. Допълнителен бонус в детското меню е, че храната е смляна и не се налага да бъде дъвкана. Проблем обаче възниква, тъй като храната в детските кухни не стига за всички малчугани и се налага да се ползват връзки, за да може родителите да се доредят за нея, докато предприемчиви люде уреждат старците да гълтат каши и кремчета, вместо да кандидатстват през социалния патронаж. Потребители обаче се оплакват, че детските порции са от по 300 грама и не им стигат да се заситят. За да решат скандалите, някои частни детски кухни във Велико Търново и Варна например също предлагат вече и храна за възрастни.
Тенденция
Ако доставчиците на храна са наясно, че тя е за възрастни и трудноподвижни в много от случаите хора, както и такива, които не са добре със слуха и не чуват, когато ги търсят по телефона, за да приемат поръчката, тенденция е пликовете с кутиите да се закачат на дръжката на вратата. Плаща се с карта и при уговорен час, клиентите знаят кога да си вземат храната. Някои от фирмите, установи репортерската ни проверка, монтират на свои разноски куки в коридора на блока, на които да закачат доставката. Лакоми съседи обаче са научили за това и в някои блокове има оплаквания, че гозбите за старците се крадат. Иван Илиев от жк „Надежда“ сподели, че е имал дълги разправии с доставчици на храна, които даже стигнали дотам да записват на клипче как оставят менюто. Оказало се, че съсед от друг етаж се възползвал безплатно от услугата. Когато го хванали да краде, преминал в атака и обвинил комшията, когото подяжда, че е с деменция и забравя кога и какво е ял. Казусът се решил чак когато монтирали камера над вратата.
Асистенти
Има и хора, които не разчитат на кухните – било то детски или към социалния патронаж, а наемат хора, които да наглеждат родителите им. Условието е да наминават през няколко дни при тях и да им носят храна, но не сготвена от тях, а купена от близките заведения. Такива асистенти, най-вече жени, се търсят с препоръки както детегледачите. По договорка може да им се плаща и допълнително, ако изхвърлят остатъците от храна и употребените прибори. Някои от тези помощници сами разширяват сферата на услугите, като предлагат и измиване на прозорци и по веднъж седмично или месечно. Такива помощници се търсят за хора 80+, които не са лежащо болни, но имат проблеми със ставите и трудно пазаруват и готвят.
1164 потребители в София
Владимир Христовски
Към 28.05.2024 г. Общинското предприятие „Социален патронаж“ към Столична община предоставя услуги на 1164 потребители, като в това число не са включени временно отчислените. Броят на потребителите е изключително динамичен. Към настоящия момент няма потребители, попадащи в целевата група „деца, юноши и младежи до 18-годишна възраст с умствена изостаналост, физически и/или сетивни увреждания и намалени адаптивни възможности за социална адаптация“.
ОП „Социален патронаж“ предлага на потребителите възможност за различни варианти на хранене, а именно: само супа; супа и едно основно ястие; супа и две основни ястия; хляб, мляко, сухи продукти за почивни и празнични дни и др.
Стойността на дневното меню варира в зависимост от диетата, избора на потребителя, за вида и броя на ястията и режийните разходи.
Среднодневната стойност на меню, състоящо се от супа и две основни готвени ястия, е 6,90 лв., а на меню, състоящо се от супа и две основни готвени ястия, хляб, мляко и сухи продукти, е до 8,83 лв., с включени режийни и транспортни разходи.
Две менюта в Бургас
Елена Анастасова
Домашният социален патронаж Бургас доставя топла храна по домовете всеки работен ден от понеделник до петък. На потребителите на услугата се предлага обяд и вечеря, като хората могат да избират и само обяд или само вечеря. Доставките на двете менюта се правят около обяд. Обедното меню включва супа, основно и десерт, а вечерята се състои от едно основно ястие. Хляб се доставя в понеделник, сряда и петък, като всеки абонат получава по един хляб. Храната е разнообразна, веднъж седмично задължително се включва риба или рибна супа. Повечето от потребителите избират доставка само на обяд, за който месечната такса е 187 лева. За потребителите, които са на диета по здравословни или други причини, се предлагат специализирани менюта за диабетици и друго за вегетарианци.
Дарения свалили таксата в Стара Загора
Елена Дюлгерова
350 възрастни хора от 60 години нагоре ползват услугите на „Домашен социален патронаж“ – Стара Загора. „При пълен месец, като се работи от понеделник до петък, базовата такса е около 90-100 лева“, обясни за „Телеграф“ шефката на общинската служба Гергана Тодорова. „На хората им се вижда скъпо. Напоследък вкарах доста дарения и успях да сваля сумата от 100 до 75 лева“, обясни още тя и добави: „Ветераните от войните и военноинвалидите заплащат 30% от определената такса. Не се начислява такса за времето, когато потребителят ползва отпуск“.
Храната включва обяд (супа, основно ястие и десерт) и хляб. Приготвя се по рецепти от „Сборник рецепти за заведения за обществено хранене“. Ястията и включваните хранителни продукти се съобразяват със сезона.
Освен навършили пенсионна възраст социалната услуга могат да ползват хора с 50% и над 50% трайни увреждания, удостоверени с ТЕЛК, НЕЛК или ЦЕЛК, ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали, деца с трайни увреждания над 50%.
Кристи Красимирова